Som jag berättade igår har bloggen idag äran att gästas av the one and only Sara Jungersten, som just nu är aktuell med sin nya roman Lika delar liv och luft. Sara gör en bloggturné den här veckan. Sedan i måndags har hon gästat allas vår Linn (måndag) och Malenami (tisdag), i morgon hälsar hon på hos Malin Granberg, på fredag hos påhittiga Hanna och på lördag hos den semestrande och ständigt lika fantastiska Anne Hietanen. Kolla gärna in Saras andra inlägg. Och läs boken, så klart!
Varsågod Sara, ordet är ditt:
***
Malins beställning såg ut såhär:
Helst av allt vill jag
att du berättar om hur man gör för att våga skriva om en person som befinner
sig i samma trakt/ålder/livssituation som en själv TROTS att man vet att alla
kommer att tro att det är sig själv man beskriver. Var drar man gränsen? Hur
gör man för att strunta i alla antydningar om att allt är självupplevt.
Egentligen. Och vågar man alls använda något ur sitt eget liv?
Sen får du också gärna berätta om skrivprocessen, du skrev väl den här boken snabbt och effektivt, eller hur? Jämför gärna denna skrivprocess med förra och lista lite för- och nackdelar.
Sen får du också gärna berätta om skrivprocessen, du skrev väl den här boken snabbt och effektivt, eller hur? Jämför gärna denna skrivprocess med förra och lista lite för- och nackdelar.
Jag tänker så här: att skriva är att våga.
Att hela tiden censurera sig, att tänka i banor av ”men tänk
om dom tror …”, ”men tänk om dom tänker …” är inte att skriva. Vågar man inte
följa med dit berättelsen själv vill, så kan man nog inte skriva
överhuvudtaget. En berättelse
måste få vara ärlig mot sig själv. Den blir som den blir, den tar den riktning den tar. Den tar ingen hänsyn till mej
som författare, och den skiter blankt i vad folk eventuellt tycker och tror.
Jag läste någonstans att människor är benägna att tro att
kvinnors fiktion i själva verket är mera självbiografisk, medan mäns uttalade
självbiografier ändå lutar mot det fiktiva. Knasigt, eller?
Aja. Känner man mej, så ser man nog snabbt att det inte
handlar om mej och mitt liv. Jag skriver om sånt som jag tycker att är
intressant, sånt som jag undrar och funderar över. Genom att själv konstruera
ett skeende, en hel kronologisk berättelse, så kan jag försöka förstå hur det
skulle vara att uppleva allt det.
Självklart använder jag mej av mej själv i den processen: hur skulle JAG
reagera? Var skulle det göra ont? Vad skulle jag säga för att kamouflera det
jag egentligen känner? Så på det viset är väl en fiktiv text ändå en smula
transparent.
Sen, processen:
Ja, jag skrev med en vidunderlig fart, eftersom jag bestämde mej för att delta i Söderströms intrigromantävling exakt trettio dagar innan tävlingstiden gick ut. Jag hade förvissa en del ytterst löst sammanhängande sidor före det, men ingen riktning, inget mål. Det var kul. Jag kunde inte sova på nätterna, för hjärnan gick på högvarv. Varje dag efter att maken kommit hem från jobbet (jag är hemma med barnen) så sprang jag först igång idéerna några kilometer, sen skrev jag så länge jag orkade. Det känns ungefär som en barettmarsch såhär i efterhand. Nåt jag kommer att berätta om, och långsamt transformera till något väldigt mycket större och tyngre och strapatsrikare och roligare än det i verkligheten var.
***
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar