1 januari 2013

Bokåret 2012

För några dagar sedan lovade jag min kollega och skrivarkompanjon Ellen att berätta lite om mitt läsår.

Först måste jag berätta att jag aldrig, aldrig tidigare i mitt liv har läst så mycket som jag har gjort i år. Orsakerna är att jag har jobbat mindre än vanligt, att Caj har varit hemma och har skött minst hälften av hushållsarbetet och att jag har prioriterat läsandet framom andra aktiviteter, som att pyssla, sy och trycka tyg.

Jag har njutit. Men ibland känns det som om jag nästan har frossat i böcker, och att läsa mycket innebär förstås att man råkar på många bottennapp. Har de bara varit halvusla har jag läst boken till slut men valt att inte läsa fler böcker av samma författare. Har de varit riktigt dåliga har jag låtit bli att läsa dem helt.


Slutsaldot för 2012 landar på 161 böcker. Det är många. Jättemånga. 0,44 böcker om dagen. Och det är inte tunna böcker heller, jag gissar de flesta är mellan tre och fyrahundra sidor tjocka. Svårt att veta eftersom jag läser de flesta på min läsplatta (som för övrigt är en av de bästa investeringar jag någonsin gjort.)

Bäst i år var The Fault in Our Stars av John Green. Om du inte har läst det: gör det. Med tanke på att jag mest läst Paranormal Romance eller Urban Fantasy är det överraskande att min bästa läsupplevelse inte hittas i någon av de genrerna.

The Hunger Games tycker jag fortfarande att var något av det mest nervkittlande jag har läst i år. Daughter of Smoke and Bone (och dess uppföljare Days of Blood and Starlight) som jag har nämnt några gånger är jag kluvet inställd till, å ena sidan var de väldigt spännande och jag storgillade världen och miljön som författaren Laini Taylor har byggt upp, å andra sidan var böckerna råddig och dåligt strukturerade berättarmässigt. Att det är svårt att hänga med trots att man gillar historien är en indikator på att något inte fungerar.

Bästa dystopin utöver Hunger Games-trilogin måste nog vara Veronica Roths Divergent och Insurgent. Jag ser fram emot fortsättningen.

Jag läste en Sci-fi bok. Bara det var en överraskning i sig, men Ender's Game av Orson Scott Card var jättespännande trots att den saknade nästan alla de grejer som jag i allmänhet tycker att en bra bok brukar innehålla. Det var mycket strategier, krig och rymd, men den var superbra.

Richelle Meads Vampire Academy-serie var en vampyrserie jag gillade skarpt. Det jag tyckte bäst om var att varje bok var ett äventyr i sig, men att hela serien utgör en lång, jättespännande relationshistoria där varje bok är avgörande för den stora berättelsen. Konstigt förklarat av mig, smart uttänkt av författaren.

Susan Ees bok Angelfall var också riktigt bra, en bok som jag minns bra ännu trots att det är flera månader sedan jag läste den.

Så där på svenskt håll (nästan allt jag har läst har varit på Kindlen och följaktligen också på engelska. Jag undrar vad det betyder för mitt eget skrivande. Kommer min svenska att påverkas negativt?) är det Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandbergs Cirkeln och Eld som varit bäst. Samt Gardells Torka aldrig tårar utan handskar.

Det var läsåret 2012 det. Jag har på känn att 2013 kommer att bli mycket klenare i bokväg. Jobb, graviditet och kommande bebis gör nog att jag får trappa ner lite. Men jag är glad och tacksam över att ha haft möjlighet att ägna mitt favoritintresse så mycket tid under 2012.


9 kommentarer:

  1. Oho, så då kom jag ikapp dig litegrann iaf, med mina 151 lästa böcker (mer statistik imorgon på bloggen :)). Mycket nyfiken på "Divergent", älskade också Gardell och John Green! Har du läst "De utvlada" av Kristin Cashore, har den själv hemma men har inte läst ännu, dock hört att den (och de efterföljande böckerna) är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Läser du lika mycket varje år eller var det ett bra bokår för dig också? Jag har inte läst De utvalda, men lägger den på listan, alla boktips tas tacksamt emot. Som du vet.

      Radera
    2. Som du kanske såg så är det lite bättre än de senaste åren, men inte radikalt. Jag läser snabbt, kan man säga :)

      Radera
  2. SHIT vad många böcker du läst under ett år! Nu blev jag helt sjukt inspirerad att själv sätta igång mer aktivt med läsandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kör igång! Det är ju världens billigaste sätt att uppleva nåt nytt :)

      Radera
  3. BEBIS!!! nämen oj va kul malin!! grattis till er :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättespännande. Men jag nojar mer än nånsin tidigare. Hoppas verkligen att allt går bra!

      Radera
  4. tack för inlägget, hehe :) jag avundas verkligen dig när det kommer till läsandet. jag har inte alls haft ro att läsa i år och är ganska precis hundra böcker efter dig i statistiken. jag ska ta bokmärka dina tips, jag är nämligen väldigt sugen på att läsa mer fantasy. överlag har jag verkligen fått tillbaka läslusten nu under jullovet och som jag har njutit av att ligga på soffan i flera timmar och bara läsa! ja tror 2013 blir ett bra läsår för mig - säger jag efter tre dagar, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer och går i vågor det där. Förra året slog jag också alla tiders rekord då jag landade på 100 böcker. Och åren innan dess låg jag på mellan 50 och 80, när barnen var yngre alltså. Allt har att göra med hur mycket tid och läsfrid man har. Man kan ju inte läsa om man är för stressad eller för trött eller har svårt att fokusera. Men det är bra om du läser mycket i år, då får du tipsa mig om allt bra du har läst!

      Radera