15 januari 2013

Ett fynd!

Ni som har läst mig ett tag vet att jag starkt ogillar språkslarv och särskrivningar. Ju fler som slarvar och särskriver, desto fler som avvänjer sina ögon från hur det skall vara på riktigt. Jag snubblade just över något som kanske kan rädda den osäkra skribenten från kval och vånda. Så enkelt, så självklart. En grej? Ett ord!

Ps. jag försöker på inga vis påstå att jag själv är något praktexempel när det gäller rättskrivning. Jag försöker vara noggrann, men har till exempel fått lära mig att stava till terrass här på bloggen, för det kunde jag inte. Bland annat.

10 kommentarer:

  1. Den var bra. Tack. Inte för att jag särskriver så värst men har funderat på hur jag ska förklara för följande generation... nu vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Det är mycket bra och enkelt. Jag undrar var jag kan prångla ut den här kunskapen mest effektivt? Bloggen är en bra start!

      Radera
    2. Och så nästa generation, där ska det prånglas...

      Radera
  2. Ja, gud, ja. Hör också till kategorin människor som börjar kippa efter andan när jag ramlar över särskrivningar. Nästa steg blir säkert att kräva mer dragspelsmusik i radio Vega.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så. Dragspelsmusik låter faktiskt inte så illa när jag tänker efter.

      Radera
  3. Jag är väldigt allergisk mot särskrivningar av alla de slag!! Jag tänkte få spunk en dag när vår surfplatta "korrigerade" mig när jag skrev jättenära... Den ville absolut att det skulle stå "jätte nära". Suck!!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att det är viktigt att man försöker vara noggrann, samtidigt som det inte nödvändigtvis är skottpengar på den som gör fel (om det inte upprepas förstås). Men så började jag på en kurs i universitetspedagogik, för lärare på landets högsta läroanstalt, där stavningen kastats överbord. Exempelvis skiljer man inte på "thought" och "taught" ens i skrift. Versaler används sporadiskt och snarare efter tysk modell än något annat. Mellanslag är en lyx som inte ska överkonsumeras. I dag finns det så bra stavningsprogram att om man bara försökte lite skulle man kunna undvika åtminstone de mest pinsamma felen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite det som blir risken sen, att nästan ingen längre VET hur saker och ting skall skrivas, och av nån anledning tycker jag det är ytterst viktigt att det finns ett system som man kan följa, så man blir tagen på allvar sen när man verkligen vill ha något sagt. För det blir man inte om man har en massa språkfel och slarv i det man skriver.

      Radera
    2. (Det där var ett konstigt svar på din kommentar. Jag vet vad jag menade, men det är oklart om nån annan fattar, hehe)

      Radera