1 januari 2013

Årets investeringstips: en hemmabio

När vi flyttade till vårt hus 2007 passade vi på att investera i en videoprojektor och en stor filmduk. Vi har ingen teve och att se på film i min lilla laptop kändes lite trångt. (Vi har faktiskt aldrig haft TV, Caj hade en i sin lägenhet i Åbo men vi tittade aldrig på den, jag tycker att de flesta teveapparater är väldigt fula och har aldrig varit särskilt intresserad av att se på teve, inte ens när jag var barn. Filmer gillar vi däremot båda två, det kändes vettigare att satsa på en projektor än på en teve.)

Jag var i och för sig bara så där måttligt engagerad i införskaffandet av projektorn, men som tur var  Caj desto ivrigare och införskaffandet visade sig vara en fullträff. Att ha goda filmmöjligheter hemma när man har småbarn är det bästa som finns. Vi har tittat på massor av filmer. Massor. Det gick att kolla statistiken, nämligen: 2500 timmar har lampan i projektorn lyst de senaste fem och ett halvt åren. Egentligen skall väl lampan bara hålla 2000 timmar. Men vår lyser fortfarande fint.

På sista tiden har projektorn haft ett konstigt biljud, jag tänkte redan att den håller på att ge upp. Men genom att öppna den, googla lite och peta lite här och var i den åtgärdade Caj det problemet idag och nu går den som smort igen. Tyst och behagligt.

Ja, om nån funderar på att skaffa en projektor: gör det. Det har verkligen varit välplacerade pengar.


6 kommentarer:

  1. Då kanske du har några bra filmtips? =) Din blogg är för övrigt en av mina absoluta favoriter, gillar ditt ärliga och finurliga sätt att skriva! Gott Nytt År!
    H. Pamela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pamela, vad glad jag blir! Bra filmtips, hmm. I motsats till det jag läser skriver vi aldrig upp de filmer vi ser. Det skall vi nog börjar göra! Mrs Potter gillade jag, Alice i underlandet, Moonrise Kingdom är några jag kommer på på rak arm.

      Radera
  2. Fint! Film när man själv vill är ju det bästa! Jag var utan tv i många många år :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bäst att få bestämma själv. Att vara utan teve går utmärkt.

      Radera
  3. Det har jag aldrig tänkt på men det är förmodligen en bra idé. Vi har en ganska stor TV i vardagsrummet men den går ju inte alls att jämföra med en hemmabioutrustning. Får önska oss det till oss själva! Det blir nog kiva det! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, det är trevligt. Det märker vi inte minst när vi går på bio. Att inte få dega i egen soffa, ta pauser när man vill och prata högt under filmen känns lite jobbigt när man är van att få göra det.

      Radera