30 juni 2013

Drömmar

Åh så gott jag sov i natt. Pris ske öronpropparna. Jag gick och lade mig vid elva, ammade klockan fyra och klockan halv åtta och känner mig så otroligt mycket bättre (eftersom Edda sover några centimeter ifrån mig vaknar jag nog redan innan hon hinner bli så hungrig att hon blir ledsen, men alla småljud väcker mig inte, och det är skönt. Kanske jag får återgå till att sova med öronproppar lika som jag gjorde hela graviditeten.) Som vanligt efter en lyckad natt beslutar jag mig för att aldrig mera äta en massa choklad och för att alltid gå och lägga mig i tid. (hah)

Eftersom jag har sovit gott och djupt har jag också drömt en massa saker. Jag drömde att jag var gravid igen, och att förlossningen skulle startas med dropp. Jag var mycket rädd eftersom jag tänkte mig att det skulle bli hemskt våldsamt och jobbigt. En barnmorska försökte lugna mig med att säga att det inte är nån fara, så länge vi målar bebin helt eller delvis med svart nagellack genast hon kommer ut kommer hon att kunna andas ordentligt. Det beslöts att det antagligen skulle räcka med att hennes rumpa skulle svartmålas. Jag tyckte nog det lät konstigt, men beslöt mig för att lita på barnmorskans kompetens.

Sen kom jag på att jag kunde föreslå hinnsprängning igen eftersom jag fött barn bara för några veckor sedan och därför antagligen var fyra centimeter öppen redan. (Jag gillar min specifika drömgissning)

Dessutom fanns en ny, jättebra ultraljudsapp på telefonen. Man höll telefonen mot magen och fick en bild av hur bebin såg ut. Eller i alla fall en karikatyr: bilden var nämligen ritad i mangastil. Det kändes ändå bra att få se hur bebin såg ut i serieteckningsversion.

På tal om drömmar funderar jag på vad jag skall baka till Eddas dop om tre veckor. Kanske sådana här? Har ni några andra, goda förslag? Bakverken får gärna gå att frysa in så slipper jag stressa och får njuta av att baka i lugn och ro...

4 kommentarer:

  1. Cheesekakan är riktigt god men går den att frysa? Den här av samma fenomenala bagare har jag gjort fler gånger och den går att frysa plus att den är lika god och fräsch i flera dagar efter att den tinats upp. Den tar lite tid i anspråk med å andra sidan kan man dela upp bakandet på flera dagar, så har jag gjort.

    http://clinasvenskon.blogspot.fi/2012/07/choklad-och-halllonpannacotta.html#.UdA4RNhuqSo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej cheesekakan tror jag inte går att frysa, det här receptet verkar jättegott, kanske jag kör på det istället. Tack för tipset!

      Radera
  2. En busenkel grej jag gjort flera gånger i vår och sommar och som alla hittills har storgillat är små salta pastejer av färdig smördeg. De går också att frysa.

    Tina smördegsplattor och dela dem i halvor. Tryck ner i muffinsplåt. Jag har också använt muffinsformar av silikon och pappersformar i muffinsplåt. Allt går lika bra. Vet dock inte om pappersformar håller utan stöd.

    Gör en fyllning av 1 ägg, 1 burk gräddfil, hackad skinka (eller tonfisk) och riven ost. Den ska inte vara för rinnig. Med den rivna osten kan man anpassa tjockleken. Ös i formerna och grädda.

    Det är så enkelt så kanske flickorna kan fixa det? Utom gräddningen... När man trycker ner fyrkanter i runda former blir pastejerna lite stjärnformade och ser mer invecklade ut än de är. :)

    SvaraRadera