7 augusti 2013

Veterinären informerar

Mia skriver så här:
" Hej veterinärn. Kan du ge mig lite goa lektips till en katt med bandage på foten och tratt runt huvudet? Så att han inte blir helt apatisk."

Givetvis har jag ett svar på denna fråga: läs Martrådar eller någon annan bra bok för katten. Spela lite Mozart, Bach eller Händel på en gammal LP-skiva. Eller leta efter berörande konstverk på internet med katten i famnen. Det finns ett mycket känt ordspråk som lyder " kultur, kultur, kultur -för människa och för djur". Kultfilmer går också bra, men de bör vara svartvita.

Ett annat alternativ är att låta katten prova på några verklighetsförhöjande substanser, som kaffe, knark eller karameller. Men jag tror mer på en behaglig kulturdusch. Och många tupplurar.

hälsningar
Din veterinär

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Även du kan nyttja tipsen, jag ser att du har en katt på din bild!

      Radera
  2. Jag vet åtminstone en kulturell familj i Jeppis där döttrarna har läst både sagor och Bibeln till sin katt :). Och katten verkar må så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det jag säger. Kultur kultur, för människa och djur.

      Radera
  3. Underbart. Miljoner tack veterinärn. Jag visste väl att du hade goa råd. Fast jag gick direkt på drogerna. Fast i sån där kattvariant i form av kattmynta. De ser så mysiga ut när lyssnar på Händel och vrider sig längs golvet pga kattmyntan.

    SvaraRadera