6 augusti 2013

Den desperata frågerutan

Kära ni. Ni är lojala och hänger här fast jag gör annat och inte bloggar nästan alls. F'låt, som Långben skulle säga. Jag har ingen inspiration.

Det här betyder att jag måste hitta på något nytt. Så vi kör en frågerunda. Jajjamen. Vad vill ni veta? Det kan handla om vad som helst. Ifall varken jag eller google vet svaret lovar jag fabulera fritt. Fråga alltså. Vad som helst. Personligt, vetenskapligt, kvasiteoretiskt. Sätt igång. Jag kan vara din livscoach, din terapeut eller din sagotant.

Medan ni frågar ska jag städa huset, det har inte gjorts på ett par veckor.

15 kommentarer:

  1. Dina bästa middagstips? Är helt utan inspiration för tillfället på den fronten!

    Mia

    SvaraRadera
  2. Jag kör med livscoach-alternativet då det en gång erbjuds ;) Vad ska man bli när man blir stor om man har akademisk examen som man inte längre känner sig du med, är hyfsat bra på lite det ena och det andra, men inte är proffs eller passionerat intresserad av något speciellt på det profesionella planet.

    SvaraRadera
  3. Hej veterinärn. Kan du ge mig lite goa lektips till en katt med bandage på foten och tratt runt huvudet? Så att han inte blir helt apatisk. (Du sa att man fick fråga vad som helst.)

    SvaraRadera
  4. Okej, tar tillfället i akt och frågar nåt jag alltid undrat men varken google eller wikipedia kunnat svara på; Vart försvinner den andra stumpan??

    Och som följdfråga; Har du stuvbitar av bityg till salu? Fick inspis och tänkte sy egna tutt (napp)band till sonen...

    SvaraRadera
  5. Vad skulle du helst vilja lära dej mera om? Hur föreställer du dej din ålderdom?

    SvaraRadera
  6. Vad tycker du om det nya fenomenet: Att en fin & speciell stund inte får vara ifred från en därpåföljande tanke: "det här ska jag skriva på bloggen!" eller "det här ska jag formulera på facebook!"? har stunden i viss mån förpestats av publikens pockande existens eller har stunden förhöjts då man dessutom får skriva om den? på den livets scen som vi alla numera har tillgång till. Kram!hanna k

    SvaraRadera
  7. Behöver du 2 till av de orange "tandborstmuggarna" i plast?

    SvaraRadera
  8. Här kommer några desperata frågor till den desperata frågerutan, haha :D

    Om man håller på och studerar nånting man tycker om, men man i framtiden ser sig som en kreativ mångsysslare som kanske delvis är anställd men delvis jobbar med egna projekt, ska man då fortsätta med en magister också eller kan man klara sig med en (humanistisk) kandidatexamen? Är det bra att ha någon behörighet för ett visst jobb som grund, trots att man inte är säker på att det är just det man vill göra?

    Och när man nu håller på och studerar och funderar på hur ens liv riktigt kommer att bli, var man kommer att bo, med vem och vad man kommer att jobba med etc. När man har tusen möjligheter att resa utomlands och förverkliga egentligen vad som helst var som helst i världen, men allt det mest gör en stressad för att allt känns så öppet och ovisst och man tycker det är svårt att leva här och nu för att allt mest bara handlar om FRAMTIDEN. Kan man då trösta sig med att det blir bättre? Finns det en ålder eller ett livsskede när man kan titta tillbaka och känna att "Håhå, så lite jag visste när jag var 20, så råddigt det var, men så mycket mer jag vet nu. Så skönt."?
    Och kommer vårt samhälle att fatta att sakta på takten innan alla på riktigt har burnout? När ska vi förstå att vi behöver ha tid för att mötas på riktigt, och tala om bland annat såna här saker, istället för att bara springa vidare, vidare?

    Och hur ska man våga göra det där som man är allra räddast för?

    Ja, det var nog dagens desperata frågor.

    Tack för en fin blogg!

    från en trogen bloggläsare som är lite vilse just nu (men som brinner för att förändra vissa saker!)

    SvaraRadera
  9. Jag har en fråga! Var har du hittat skorna som du hade på dopet? Vrålsnygga. Jag vill ha likadana.

    SvaraRadera
  10. Vad anser du att meningen med livet är? Har du en personlig livsåskådning, delar ni den i familjen, om ni ber, ber ni tillsammans med era barn? Är frågorna för personliga kan du alltid svara i sagoberättande form :-)

    SvaraRadera
  11. Finns det någon förklaring till namnet engulapelsin eller e de bara random? :) vad skulle era eventuella pojkbebisar heta?

    SvaraRadera
  12. Hej, kommer lite sent till frågerutan men vill fråga en sak jag alltid undrat: Finns det på riktigt ett jobb som går ut på att läsa trevliga, självvalda böcker mest hela tiden? Gärna i hängmatta eller soffhörn? Helst utan inslag av försäljning och/eller forskning?

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag håxar mig också sent. Men fråga 1.) VARFÖR VISAR DU INTE FLER BILDER FRÅN ERT SUPERFINA HEM??? :) Karins reportage var så inspirerande och jag vill bara se mer, mer och mer. 2.) Innegungan i reportaget - är den bara ett engångs exemplar eller finns den i produktion? :)

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jag har en fråga: Jag är i behov av böcker att läsa. Har fått för mej att jag ska plöja igenom alla klassiker i pocketformat som man alltid hittar i varje bokhandel(för tycker ju att om de en gång börjat räknas som klassiker kan de ju inte vara superdåliga...väl?), och är nu nyfiken på att höra om du kan tipsa om nåt riktigt bra som jag kan spana efter i klassiker-hyllan nästa gång jag får möjlighet. Har läst mycket Jane Austen, Dickens och Bronte-systrarna så gärna nåt annat. Any suggestions?

    SvaraRadera