12 augusti 2013

Sista frågan

Här kommer svaret på den sista kommentaren till frågerutan. Frågan är ställd av Jenny och lyder så här:

Jag är i behov av böcker att läsa. Har fått för mej att jag ska plöja igenom alla klassiker i pocketformat som man alltid hittar i varje bokhandel(för tycker ju att om de en gång börjat räknas som klassiker kan de ju inte vara superdåliga...väl?), och är nu nyfiken på att höra om du kan tipsa om nåt riktigt bra som jag kan spana efter i klassiker-hyllan nästa gång jag får möjlighet. Har läst mycket Jane Austen, Dickens och Bronte-systrarna så gärna nåt annat. Any suggestions?

O, så svårt, jag hoppade som sagt av litterturvetenskapen och nu märker jag ju att jag har glömt nästan allt jag lärde mig under det där året. Så kära läsare, hjälp mig gärna. Brott och straff har jag läst och den var bra, hade antagligen varit bättre om jag inte hetsläst den under ett veckoslut (den hörde till litteraturens historia som hade inte mindre än 126 titlar på läslistan, så det blev lite bråttom.) Aniara av Harry Martinson är lite skum men så här i efterhand, när jag har läst fler dystopier och lite sci-fi, skulle jag gärna läsa den på nytt.

Jag har också Ellens Utvandrarna-samling bredvid sängen (förlåt att jag har haft dem så länge, men jag kommer mig inte för att börja på), och alla jag har pratat med som har läst dem lovordar dem i många tonarter.

Hoppas det hjälpte!
Hälsningar från den fallna litteraturvetaren

5 kommentarer:

  1. To kill a mockingbird är skitbra! en verklig klassiker, en som alla borde läsa tycker jag. Kommer inte på just nu vad den heter på svenska, men Harper Lee är författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag läsa nån gång! Den förekommer i en massa amerikanska YA-böcker jag läser, och bara av den anledningen är jag jättenyfiken på vad den handlar om. Men om den dessutom är bra är den ju verkligen något att satsa på. Har du läst Catcher in the Rye? Den är också en bok som ofta nämns.

      Radera
    2. Jep, har läst Cather in the Rye och gillade den inte alls - man måste nog vara amerikan (och kanske född på typ 40-talet) för att gilla den tänker jag, men To kill a mockinbird är verkligen en klassiker som funkar i vilket land som helst tänker jag. Den är min absoluta favoritbok alla kategorier!

      Radera
  2. Jag skulle rekommendera för allmänbildningen någon svensk titel som t ex Gösta Berlings saga (lagerlöf) eller Fröken Julie (Strindberg). En som är ganska intressant är ett dockhem av Ibsen. Eller någon rysk, t ex Brott och straff. Sedan en som är ganska underbar är Borta med vinden, fast jag vet inte hur klassisk den är.

    SvaraRadera
  3. oj jag hade helt glömt bort utvandrarna, det är helt lugnt. jag har fortfarande din pojkarna här i en hög, så vi är kvitt :) utvandrarna är jättebra och om man gillar dem så är per anders fogelströms stad-serie helt fantastisk också.

    selma lagerlöf är ju heller aldrig fel! men om man inte är så sugen på svenskt och är lite dekadent lagd så tyckte jag väldigt mycket om lady chatterleys älskare, lättläst dessutom.

    SvaraRadera