22 augusti 2013

Billekar

Vi är som sagt inte överförtjusta i att åka länge i bil. Det är ju lite synd med tanke på att vi har tänkt göra en mastodonthusvagnsresa ner till Holland nästa sommar. Vi har alltså TÄNKT det, men mycket kan hända på ett år, så vi lovar ingenting.

I alla fall har vi några bra lekar att sysselsätta barnen med när vi åker.

  1. Den klassiska giss-leken. Läs mer om den här. Och här (haha) (Bonus: när jag letade efter de här lekarna hittade jag ett inlägg om när Lovis och Idun lekte att Idun var en radiostyrd anka. Å vilka roliga barn vi har!)
  2. Samla på bilmärken. Vi gjorde så att vi delade in oss i två lag. Varje lag valde ett bilmärke var. Sen tittar man på alla bilar som möter en, och när märket man valt kommer susande får man byta till ett nytt. De som har lyckats få flest bilmärken när vi är framme vinner. Samma märke får inte väljas två gånger och bilar som är parkerade räknas inte. En mycket roligare lek än man kan tro.
  3. Rit-mysterier. Det här är en superbra lek som Caj kom på när vi körde upp från Borgå för nån vecka sen. Barnen har papper och penna. De får inte veta vad de skall rita utan får en ledtråd åt gången. (t.ex. börja med att rita en cirkel halvvägs upp på pappret. Dra ett lodrätt streck mitt i cirkeln. osv...) Vi insåg efter ett tag att det är ett alldeles fenomenalt sätt att träna barnen på att förstå instruktioner och på att själva kunna förklara abstrakta saker som de ser i sin fantasi (ifall det är deras tur att beskriva alltså). Dessutom kan slutresultaten se HELT knäppa ut, Caj hade haft dem att rita cyklar som blev ursnygga när de var klara. En mycket rolig lek.
  4. Iduns favorit som hon själv har hittat på: gissa färger. En person skall tänka på en färg. De andra skall gissa vilken färg det är. Haha. En mycket trevlig och enkel lek.
  5. Berätta barndomsminnen. Alla kan berätta barndomsminnen, också barnen själva. Det är ett ypperligt sätt att få veta saker som aldrig annars kommer på tal, minnena är ofta ganska lösryckta. Men oerhört intressanta.
Kommer ni på fler lekar?

15 kommentarer:

  1. Fantastiskt.
    Rit-mysteriet är helt klart bäst.

    SvaraRadera
  2. vi är lite åksjuka i vår familj, så vi kan tyvärr inte rita nånting när vi åker - annars hade det där varit en härlig lek!
    Vi brukar i stället leka "pip"-leken. När jag var liten lekte vi den alltid så att en tänkte på en grej som man åker förbi relativt ofta och så säger man pip varje gång man åker förbi en sån grej och så ska dom andra gissa vad det är.
    Det blev lite för krångligt för våra ungar som var relativt små och otåliga, så vi har i stället gjort om på leken så att man väljer en bilfärg och den första som ser en bil med den bilfärgen säger pip. Sen får den välja färg och så där fortsätter det (gult är bästa färgen att välja btw - finns lagom många gula bilar!). Det är den leken som mest håller våra ungar lugna i bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pip-leken! Underbart, den hade jag inte hört om förr. Den ska vi testa nästa gång vi åker lite längre. Tack!

      Radera
  3. Tack, så bra tips! Ska def. testa ritgrejen.

    Här kommer några av våra favoriter: sagopodcasts, Lassemajas Schlagersabotören CD (hålller att lyssna måååånga ggr), Anden i flaskan dvs berätta vad man skulle önska om man hade tre önskningar och så bingo. Bingot har jag beställt på nätet nånstans och det fungerar perfekt (http://1.bp.blogspot.com/-ytjjvhTsF94/T8-OtclUZEI/AAAAAAAAAQM/vnrTNG9Z9F4/s1600/blogger-image-1721406067.jpg). Går säkert att göra ett eget också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul idé med Bingo! Det ska vi också fixa till inför nästa års megaresa. Och pratar och fantiserar, det gör vi jämt, så anden i flaskan har vi nog kört redan i olika varianter.

      Radera
  4. Vi brukar göra en lista med siffrorna 01-99. Alla ungar får varsin lista. Sedan skall man titta på de bilar man möter, kör förbi etc (huvudsaken är att bilarna rör på sig) och kolla registerskyltens två sista siffror. Så stryker man över de på sin lista och den som först har slut på sin lista vinner. Jag minns att jag och min bror kunde hålla på med våra listor i flera veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där var ett bra tips. Jag tycker det verkar så svårt att hitta bilnumror som är lägre än 100, det här är en mycket bättre variant. Tack för den!

      Radera
  5. Vilka bra lekar, även här i kommentarerna. Som lärare gillade jag speciellt ritleken som tränar en massa bra saker på ett lekfullt sätt.

    När vi var små lekte vi "tänk på en sak" men troligen aldrig i bilen. Går till som er gisslek men man tänker på en sak i rummet/bilen som alla kan se. Det krävs en del frågor om man t ex tänker på siffran 2 i talet tolv på en klocka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten,du frågade vad andra lekar.Här följer ett plock:

      1. Skrytminuten.
      Var och en ska. MÅSTE, skryta om sej själv under en minut,och ingen får avbryta eller yttra nåt.

      2. Färgkarta. Jag målar en palett som ungarna får i sin hand. Detgäller att hitta exakt motsvarande färger i naturen. Och bevisa sin upptäckt.

      3. Gissa vem jag är.
      Imitera nån man känner. Får inte vara ironi eller elakt. Måste bara vara bra. (Bra övning i igenkännande och empati)

      4. Teater. I alla former. Populärast är att någon, den som står i turen, droppar in en rollfigur i det sociala sammanhanget. Dom andras uppgift är att bara vara sej själva.

      5.Sagoring. Alla berättar en liten del av en gemensam saga.

      6. Sagovandring. Lite samma grej, men sagan hittas i terrängen där den ligger utspridd i form av tex stenar, träd, ängar,ödehus osv.

      7. Snölabyrinten. Vi skottar upp stigar som korsar varandra,och delar upp oss i två lag.Alla springer ut i "labyrinten" Det enda laget ska försöka undvika attmötas medan deltagarna i det andra laget ska sträva efter att mötas.
      (Bra motion och vinterlek)


      Radera
    2. Fru Tallund: När Idun får bestämma vad hon tänker på kan det bli VAD SOM HELST. det är ytterst spännande.

      Minna: Tack för listan. Snölabyrinten ska jag speciellt försöka lägga på minnet, vi är urusla på att leka ute med barnen i snön. Och färgkartan gillade jag! Det märks att du har rutin :)

      Radera
  6. Samla på bilmärken lekte vi alltid då jag var yngre. Man måste alltså alltid välja ett nytt märke och man får inte välja samma märke flera gånger, inte heller märken som någon annan i leken har haft.

    Slutresultatet blir en lista med en hel massa olika bilmärken. Världsrekordet (det bästa resultatet jag minns från min barndom) var totalt 40 olika bilmärken (500 km resa - 5 deltagare). I slutskedet satt vi väl och väntade på att möta någon Ferrari, Lamborghini eller Trabant och då är ju leken kanske inte så jätterolig längre.

    Det sällskap som lyckas samla fler än 40 olika märken måste höra av sig! Jag utmanar er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar utmaningen. Fast det kanske inte räknas när vi hör till samma familj.

      Radera
  7. Jag säger bara: TACK!!! Vi brukar sjunga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också ett jättebra tips som jag kommer ihåg alltför sällan. Tack!

      Radera