14 augusti 2013

Två av tre

Skol- och förskolestarten gick strålande. Nu har jag just fört Idun till förskolans andra dag med cykel, om en stund är det Lovis tur. Jobbigt att deras tider går i otakt, vissa dagar kommer vi att färdas fyra gånger till skolan eftersom alla deras tider är olika (förskolan går alltid 8-12 och ettan går 9.15-13 de flesta dagar). Men som tur är har vi grannar med samma tider, så vi kommer att byta barn ibland för att inte hela tiden behöva vara i farten.

Idun började så tidigt igår att jag inte hann fota henne, men Lovis lyckades jag fånga på bild.

Lovis inför första skoldagen
Och Edda, Edda. Hon bara fortsätter att sova i en takt som gör att den här spädbarnstiden känns som en önskedröm. Vi lägger henne samma tid som storasystrarna (hon är det första barnet jag inte ammar till sömns) hon sover hela natten med en liten matpaus där fyra, femtiden och vaknar sen samtidigt som storasystrarna. Jag är så innerligt tacksam för varje natt som är så här lätt. Och det är VARJE natt hittills, utom den där ena som jag bloggade om då hon hade ont i magen och somnade först klockan ett. Igår blev Edda två månader. Tänk. Två.
glad-Edda har ett härligt morgonhumör

12 kommentarer:

  1. Men åh vilka söta tjejer. En stor och en liten glad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är alldeles underbara! Det är Idun också fast hon inte syns just här.

      Radera
  2. Hopp! Inser att jag får revidera min syn på lilla sonen som "bra sovare". Han somnar nånstans mellan 23 och 01 och det stör inte mig som är kvällspigg. Vaknar för en snabb slurk nånstans mellan 01 och 04 och sen 6-7-tiden. Trodde det var bra för hans ålder (5 veckor) men det finns tydligen de som sover ännu mera. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skall inte alls revidera den, han är en ypperlig sovare han också, jag har aldrig själv sett maken till sovare (våra andra barn har ätit betydligt oftare och sovit betydligt mindre). Jag vet dessutom att det här kanske förändras sen när Edda växer och blir hungrigare men just nu NJUTER jag och det skall du också fortsätta göra!

      Radera
  3. så hon var född 13 juni då? har tänkt på det någon gång vad åldersskillnaden mellan våra flickor sist och slutligen blev :)Eevi är ju 5.6. Och skönt är det med så hela nätter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, 13.6 blev det. Skönt med hela nätter är det. Och du är så duktig som har två små varje dag, jag minns hur det var. Det är så lätt den här gången att man inte ens kan jämföra!

      Radera
  4. Härligt, härligt! Det låter helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  5. Jag är så glad för din skull, min vän! Så oerhört glad! Att bebistiden kan vara just sådär överraskande skön och vilsam är en nåd. Jag vet att du njuter. Fortsätt med det! Ibland kan de goda tiderna vara länge. Säger hon vars bebis fortfarande sover som en prins.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda, jag tänker ofta på dig och Arvid och Fredrik och Ingrid och ibland på Arvids sömn och är glad över att det faktiskt KAN hålla i sig. Ni är mitt hoppfulla exempel!

      Radera
  6. Det är så fint med de där bilderna från första skoldagen! Jag har en sådan på mig också, från 1977 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde också ha en bild (eller mamma och pappa har). Om du letar fram din kan jag leta fram min!

      Radera