19 september 2012

Boklistan

Jag hittade en boklista på Underbara Clara som jag kände mig nödgad att fylla i. Kopiera gärna och gör din egen!

BOKLISTAN

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Jag minns inte säkert, men jag tror det var en bok som hette Hotellet. Det jag blev mest berörd av var en scen där en av huvudpersonerna blir ihjälstucken med en kniv, det kom så oväntat och kändes som om jag själv nästan blev mördad. Lika förvånad som huvudpersonen blev jag åtminstone. Trovärdig gestaltning där.
Bok som förändrat mitt liv mest: Kanske något av Peter Pohl. Ingen kan få en att förstå utsatthet som han. Så bra.
Bok jag tycker är överskattad: Jag har stora fördomar mot Knausgård, men de fördomarna är helt ogrundade eftersom jag inte har läst honom än. Det känns bara så oerhört hypat. I allmänhet läser jag inte särskilt mycket av pliktkänsla. Att jag ofta låter bli tungviktare kan göra att jag stundom känner mig som en andra klassens bokmal. Men för mig är och förblir läsningen i första hand en njutning och en form av underhållning.
Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Murakami. Jag har bara läst en bok av honom, den var helt okej, men jag hade väntat mig att sugas in i berättelsen mycket mer. Men oftast slutar jag läsa om jag inte tilltalas av boken.
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Jag brukar inte ljuga om böcker. Det är helt onödigt.
Författare vars böcker är underskattade: Stephenie Meyer. Många påpekar bristerna i hennes språk, men jag måste erkänna att eventuella språksvagheter helt gick mig förbi bara för att jag tyckte att storyn i Twilight-böckerna var så spännande. Jag tycker att dramaturgin fungerar. Meyers bok The Host är också väldigt bra. Jag beundrar folk som kan berätta en medryckande historia.
Jobbigaste bok jag läst: Jag slutar som sagt ofta läsa böcker med för mycket motstånd. Jag minns å andra sidan att första delen i Sagan om ringen var motig i ca hundra sidor, men den var verkligen värd att hålla fast vid.
Läser helst: Romantiska, spännande böcker med fantasyinslag där trovärdigheten är lika stor i alla delar: karaktärer, miljö, relationer och handling. Dessutom skall böckerna gärna innehålla oväntade möten, udda karaktärer som blir vänner och så skall de vara skrivna med humor utan att för dens skull kännas krystade. Det är inte helt lätt att hitta böcker som klarar av att leva upp till kraven, men de finns. Tack och lov.
Önskar att jag läste mer: Djuplodande böcker med street cred som gör mig smart och allmänbildad.
Bästa barnboksförfattaren: Barbro Lindgren, Roald Dahl, Tove Jansson, Astrid Lindgren, Ulf Stark, Peter Pohl. Frida Nilsson. Åh, det finns så många och jag har säkert glömt en massa.
Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Kriminalromaner. Det är inte det att jag har slutat gilla dem, egentligen, men jag dras inte alls till dem på samma sätt som för några år sedan och har nästan helt slutat läsa dem. De kommer lite för nära verkligheten. Det är en annan orsak att jag lockas av fantasy eller magisk realism, jag behöver distansen till verkligheten för att inte bli för rädd.
Roligaste bok: Trilogin om det hemliga sällskapet av Claes Hylinger. Alldeles fantastisk. Så otroligt lustigt skriven. Jag börjar fnissa bara jag tänker på den. Och just nu håller jag på  med Caitlin Moran (på sidan om fyra eller fem andra böcker på hälft), och även om läsningen har avstannat så har jag skrattat högt väldigt många gånger hittills.
Bok som berört mig mest: Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth. Ingen bok har fått mig att gråta så mycket, och så många gånger.
Recencera din senast lästa bok: Bloodlines av Richelle Mead. En spinoff på den utmärkta serien Vampire Academy. Dessvärre levde den här boken inte upp till förväntningarna. Författaren berättar i efterordet att hon hade stora problem med att få till boken, och tyvärr märktes det. Jag skall ändå ge fortsättningen en chans.

2 kommentarer:

  1. "Jag saknar dig, jag saknar dig" är den bok som berört också mig mest! Tycker att jag läste någonstans att den ska komma (eller kanske redan har kommit) som film. Hoppas isf att filmen gör boken rättvisa.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag kan inte heller läsa "jag saknar dig, jag saknar dig" utan att fälla en flods tårar. Den har kommit ut som film här i Sverige, men som vanligt är det svårt att få till det där med en boks känsla. Nej, jag gillade inte riktigt filmen. Boken är så mycket mer!

    SvaraRadera