16 december 2014

Tävlingsdags!

Idel fina recensioner har hon fått, Alberta Ensten. Senast idag i HBL. Det ska vi fira, det har blivit dags för det utlovade lotteriet!

Du kan vinna ett exemplar av Alberta Ensten och uppfinnarkungen genom att kommentera detta inlägg (berätta gärna vem du ska läsa boken för (dig själv? ett barn? en gatumusikant med litterära brister? - eller om du till och med ska ge bort den.) Om du dessutom delar inlägget på facebook får du två lotter i dragningen (nämn det i så fall i kommentarsfältet nedan, annars har jag inte koll). Tävlingen avgörs nu på söndag, den fjärde advent 2014.

Lycka till!

51 kommentarer:

  1. Åååh, jag skall läsa den för Patriks pojkar, för Millas pojkar, för Jennys pojkar, för vilka barn som än vill lyssna :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas jag vinner!! Vi har snart läst ut alla Kerstin Lundberg-Hahn med mina äldre barn och efter det skulle det passa utmärkt med lite Malin Klingenberg. Kram :-) /Ina

    SvaraRadera
  3. Åh, jag vill absolut vara med i dragningen!
    Skulle nog ge bort boken till något av mina syskonbarn i rätt ålder. Eller helt enkelt behålla den, som en julklapp till mig själv. :)
    Grattis till fina recensioner! Klart jag delar på fb! Kram /Sara P.O.

    SvaraRadera
  4. Hurra för Alberta! Vinner jag så läser jag boken för mina tre pojkar! Om jag hinner innan de läser den själv alltså. I alla fall läser jag boken för yngsta barnet.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle förstås vilja läsa den för mina elever i Svenska skolan i Maralal, Kenya. Ifjol hade jag med dina tidigare böcker som vi läste och gillade.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle läsa den för mina elever.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle läsa den själv! Och för mina barn och deras fem kusiner.

    SvaraRadera
  8. Jag vill förstås vara med i utlottningen. Jag tror att jag skulle ge boken till min mans kusindotter. Vi har nämligen ett exemplar redan för eget bruk.

    SvaraRadera
  9. Jag skulle läsa den för min son när han blir så pass stor att den passar honom, jag skulle självklart läsa den själv och jag skulle läsa den för min sambos syskonbarn!

    SvaraRadera
  10. Mina pojkar skulle jag läsa boken för och så klart för mig själv!

    SvaraRadera
  11. Jag skulle helt kallt läsa boken själv :) Och låna ut den till min kusin som redan har lånat dina två andra böcker av mig :)

    SvaraRadera
  12. Jag skulle läsa den för min pojke och för mig själv såklart!
    Delar på FB så deltar med två lotter

    Therese Granvik

    SvaraRadera
  13. Härligt! Grattis! Måste nosa upp hbl imorgon då. Jag skulle ge den åt sonen och be honom läsa den för mig :😀 delar på fb

    SvaraRadera
  14. Jag har redan beställt ett ex som blir julklapp till svägerskans 10-åring. Men jag skulle så gärna ha en egen bok för att kunna säga att jag har aaallt vad du skrivit i romanväg :)

    SvaraRadera
  15. Hej, jag vill också delta! Jag sku läsa den för mina syskon- och kusinbarn och så sku jag läsa den själv också förstås. H. Anne Nissi

    SvaraRadera
  16. Har delat lite hit och dit på facebook - den där boken behöver just vi ha känner jag starkt! Låter som en bok för mina barn. Vi läser böcker för barnen precis varje kväll och letar alltid efter nya intressanta böcker! P.S. Var kan man köpa boken ifall man inte råkar vinna, och går det att få den signerad av författaren?!

    SvaraRadera
  17. Jag ska läsa den för Tom. För att han (ännu) inte hittat läsningens tjusning. För att vi så sällan har (skärmfri) tid tillsammans. För att dela något annat än vardagsbekymren och barnuppfostringsfrågorna.CAJSA

    SvaraRadera
  18. Först skulle jag läsa den själv och när pojkarna blir större skulle jag naturligtvis läsa för dem!

    SvaraRadera
  19. Jeee! Jag skulle läsa den för mina barn.

    SvaraRadera
  20. Jag skulle läsa den för mina två barn som äntligen orkar sitta stilla och lyssna när man läser, som jag har väntat på det :) malin granlund - malin.granlund1@gmail.com

    SvaraRadera
  21. Jag skulle antagligen ge den som gåva till Mattlidens skolas bibba, eftersom jag vet att vi kommer att ha ett eget exemplar inom kort...och det ska vi läsa alla tillsammans.

    SvaraRadera
  22. Jag skulle nog först läsa den själv, och sen då barnen är liite större så skulle jag läsa den för dem! :) /Sofie

    SvaraRadera
  23. Jag skulle ge den som julklapp åt min brorsdotter som tycker om att läsa.

    SvaraRadera
  24. Oj den vill jag gärna vinna och läsa för E . Deltar med två lotter och hoppas på vinst.

    SvaraRadera
  25. Hurra för bok nr tre. Det e nåt speciellt med treor... Boken skulle vi läsa i kojan med Ettan och Tvåan som älskar högläsning. Popcornskålen är med på ett hörn. Likaså Trean som inte orkar sitta still. Sen så delar jag också på fejjan! :)

    SvaraRadera
  26. Sonen som i dagarna håller på å lär läsa behöver en ny bok för att uppehålla sitt nya intresse ;)

    SvaraRadera
  27. Den skulle passa min sjuåring perfekt, tror jag! Än så länge skulle den få bli högläsning, men så småningom kanske han kunde ge sig på att läsa den själv.

    SvaraRadera
  28. Jag skulle ge boken till min brorson i Sverige, så att den nya generationen svenskar lär sig att uppskatta den fantastiska finlandssvenska litteraturen. Delar på FB! :)

    SvaraRadera
  29. Barnböcker är skatter som finns i min bokhylla. Ett tag sen nån var liten här, men det hindrar ju såklart inte barnboksläsningen! :) Tror vi alla skulle läsa den. Kanske tom som högläsning.

    SvaraRadera
  30. Jag skulle gärna läsa den för eleverna i skolan där jag jobbar! H. Lena T

    SvaraRadera
  31. Jag är nyfiken på boken och skulle läsa den för mina 5 barn som är i åldern 6-11 år.
    Ja de 3 äldsta kan ju läsa den själv, men om de vill så får de gärna lyssna. Mysigt med sagostund. Saknar den tiden då alla ville lyssna till sagor varje kväll.

    SvaraRadera
  32. Om jag vinner ska jag läsa den tillsammans med min gudson! Spara den och läsa den högt för en lämplig klass i framtiden.

    SvaraRadera
  33. Klart man vill vara med! Boken skulle jag ge till mina brors pojkar på Skrubbackan och läsa den tillsammans med dem. Äldre pojken är mitt fadderbarn och läser alltid före läggdags

    SvaraRadera
  34. Åh! Min 10-åring skulle få läsa den först. Han lånade hem din första bok från biblioteket med orden "Mamma, det här är en bok jag tror du skulle gilla." De hade haft den som högläsning i skolan. Och ja, han hade rätt. :) Din andra bok läste han, den motvillige läsaren, själv, och hans enda kommentar var att den var jättebra men alltför kort. Bättre betyg kan man knappast få av en nybörjarläsare, eller hur?

    SvaraRadera
  35. Min äldsta dotter är en riktig bokslukare. Den yngre hamnar i skuggan av henne och har inte riktigt upptäckt böcker att läsa själv. Hur kul är det att läsa när storasyster just klämt alla sju Harry Potter och tjatar pm att hon också borde läsa dem. Jag vill gärna ge lillasyster något som storasyster inte läst innan och spm hon kan känna egen läsglädje över. Något hon kan få tipsa storasyster om för en gångs skull.

    SvaraRadera
  36. Jag skulle läsa den själv först! Och sen dela den med min 8-åring. Han skulle kanske läsa den för mig? Eller så jag för honom. Sen skulle jag vårda den ömt och dela den med alla eventuella barnbarn, kusinbarn, grannbarn och alla andra barn som bara kunde tänkas vilja höra på :)
    Hälsningar från en ålänning i Österbotten till en österbottning på Åland (för du är väl kvar där än?)
    Delar på fejjan och hoppas många tar chansen att få stifta bekantskap med din nya bok!
    -Linda-

    SvaraRadera
  37. Jag vill gärna vinna den. Åt mig själv, men så jag kan läsa den åt alla barn som kommer och hälsar på! Självklart delar jag på FB för två lotter!

    SvaraRadera
  38. Jag skulle läsa för min dotter som älskar alla slags böcker(precis som sin mamma) och för min gudson. Hoppas på vinst!
    eklundsandra@live.se

    SvaraRadera
  39. Jag tänker läsa den i min klass. Högläser gärna finlandssvenska böcker. Språket är lite annorlunda i dem jämfört med de rikssvenska, tycker jag. Ser fram emot roliga lässtunder. Hälsningar Annika P., 1a

    SvaraRadera
  40. Jag ska läsa den för mina söner! Den äldre klarar redan att höra på några kapitel per kväll medan den yngre får en förkortad version så att man hela tiden kan ha fram en bild :) h. Sofia

    SvaraRadera
  41. Jag deltar med två lotter. Skulle låta mina två pojkar läsa den. De läser böcker för att få spela och jag tror din bok är passlig.

    SvaraRadera
  42. Först för barnen och sedan för syskonbarnen :)

    SvaraRadera
  43. Jag skulle läsa den själv först, sen för mina elever och för egna barn. /Sussu

    SvaraRadera
  44. Jag skulle läsa den för mej själv och min son! /Jennie

    SvaraRadera
  45. Jag vill vinna den! Jag skulle lägga den för mig, för min dotter när hon blir lite äldre och för hennes kusin när hon blir mycket äldre.

    SvaraRadera
  46. Vilken lyckoskatt din bok skulle vara. Jag är nyfiken! Känner bara till dig Malin här genom "En gul apelsin", men kan föreställa mig rikedomen i din bok, på basen av vad jag läst av dig. Vårt hem är fyllt av mina böcker och ännu äger inte min 1-åriga dotter så många böcker och hon ska garanterat få glädjen att njuta av minst lika många fina böcker! Boken skulle givetvis vara för henne, jag skulle sjävklart läsa den för henne. Så fort hon är i rätt ålder. Och jag delar självklart inlägget på facebook! :)

    SvaraRadera
  47. Jag skulle ge boken åt min son som går i tvåan. Han behöver träna upp sin läshastighet med en spännande bok! Vi gillade de båda tidigare böckerna, men då läste jag för honom. Jag var själv en bokslukare i lågstadieåldern (och senare), och hoppas att han också skulle hitta läsglädjen så småningom.

    SvaraRadera
  48. Jag skulle gärna läsa boken själv och sedan ge den tillmin 9-åriga guddotter som är en riktigt bokslukare :)

    SvaraRadera
  49. Ja! Jag är också med. Skulle ge den till min gudson som f.ö. får din Irene och din Patrik- bok till julklapp :)

    SvaraRadera
  50. Skulle läsa den för mina gossar under långa mysiga lässtunder nu under jullovet.

    SvaraRadera
  51. Har hunnit köpa den åt mig själv redan men vinner jag skulle jag ta den till jobbet så vi kan läsa den för barnen där :)

    SvaraRadera