1 december 2014

Hello December

Nu är jag tillbaka! Jag har haft en massa saker jag velat blogga om under månaden som har gått. Hoppas jag minns dem sen när jag ska blogga om dem.

Detta hände i november:

  • Jag misslyckades med mitt NaNoWriMo-projekt. Jag har visserligen skrivit mycket och därmed fått reda på en massa intressant om berättelsen jag håller på att skapa, men MYCKET mindre än jag tänkt. Faktorer som inverkat på min fart: stipendieansökningar, hemuppgifter, klassfester, sjuka barn, trevliga gäster med mera, med mera. Jag försöker att inte känna mig misslyckad. Det går ganska bra.
  • Min syster kom hit med sina två döttrar. Vi hade roligt, barnen fick rida och blev ännu hästtokigare än förr. Min syster bor i Uppsala, vilket gör att vi plötsligt har möjlighet att träffa dem mycket oftare än vi kunnat göra tidigare. Det har vi nog utnyttjat också, vill jag påstå. Bra.
  • Mamma och pappa kom äntligen på besök! Det var så roligt, jag saknar dem jättemycket nu då vi bor så långt ifrån varandra. Mamma stickar rätt mycket nuförtiden, vi gick till Svalan (en fin garnbutik här i Mariehamn) och stirrade på fina garner. Jag drogs med i ivern, köpte ett snyggt, grönt nystan och började sticka mig en mössa. Har kommit halvvägs. Lovis och Idun lärde sig också sticka. 
  • Vi såg på ett par intressanta Netflix-dokumentärer. Jag ska berätta mer om dem i ett framtida inlägg.
  • Jag köpte äntligen vegekokboken Mera vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Den är superbra. Allt hittills har varit antingen gott eller jättegott. Rekommenderas. Kanske som julklapp till nån som vill äta mindre kött?
  • Jag skickade in fem stipendieansökningar till Kulturfonden och ansökte om två olika stipendier från Författareföreningen. Jag håller tummarna hårt hårt för att jag ska kunna fortsätta skriva. För det är det jag helst av allt vill göra resten av mitt liv.
  • Barnen har tittat på Frost och soundtracket ljuder genom vår vardag ständigt nu, vare sig vi vill det eller inte (just nu sitter barnen och äter flingor och mjölk och sjunger let it go, både på engelska och på en spontanöversatt svenska version) (de är förresten sjuka IGEN, vi som aldrig brukar ha sjuka barn har en massa olika konstiga fel den här vintern)
  • Finland fick äntligen en jämlik äktenskapslag. Jag blev jätteglad.

6 kommentarer:

  1. ordningen är återställd. Du är tebakx.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordningen är återställd! Du är här! Jeee!

      Radera
  2. Välkommen tillbaka till "verkligheten"!! ;) Väntar med iver på inlägg! O hoppas ni kryar på er snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Melli! Både för välkomnandet och för kryapåandet! Kul att du är här!

      Radera
  3. Well hello there!

    den där vegoboken vill jag också ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp! Önska dig till julklapp! Stjäl en! (obs, det sista var ett skämt). Den är på riktigt en av de bästa kokböckerna jag har just nu!

      Radera