1 december 2014

Grönkål

Även om jag lever i en liten bubbla på en liten ö har jag inte undgått att märka hur omåttligt populärt det har blivit med grönkål. Denna kål dyker upp på bloggar, i tidningar och i receptböcker.

Låt mig berätta en historia innan vi går vidare.

När jag var liten kokade min mamma grönkålssoppa. Jag och min bror ville inte ha den. "Ni måste åtminstone smaka", sa mamma. Som de välartade och lydiga barn vi var sa vi inte emot vår mor utan smakade pliktskyldigt på soppan. En liten stund senare gick min bror till toaletten och spydde. Därefter gjorde jag detsamma.

Mamma kokade aldrig mer grönkålssoppa.

Jag har själv inget minne av den här incidenten, den har emellertid berättats för oss flera gånger, med den påföljd att jag har hyst en viss skepsis gentemot grönkålsfenomenet. Men ända sedan jag såg Gwyneth Paltrow tillreda grönkålschips i ett avsnitt av the Ellen de Generes Show har jag velat prova. Idag gjorde jag slag i saken.

Jag körde enligt det här receptet, ungefär.

Det blev ganska gott, faktiskt. Men jag gjorde så mycket att jag inte vet hur jag ska förvara resterna. (Är det förresten alls gott att äta när det inte är nylagat längre?) Och så tyckte vi alla att vi fick en underlig eftersmak i munnen. Som aska ungefär.

Jag är inte helt övertygad om grönkålens förträfflighet, inte än. Men det finns ju flera recept att prova.

7 kommentarer:

  1. Jag skulle t.ex. rekommendera denna jättegoda pasta: http://www.100daysofrealfood.com/2014/01/06/recipe-weeknight-mushroom-kale-pasta/

    Eller så irländsk colcannon, vilket mer eller mindre är potatismos med grönkål och cheddarost, att ätas t.ex. till panerad fisk av nån sort. (Nu vägrar ju jag fiskpinnar, men jag tänker mig att om man inte är som jag utan accepterar fiskpinnar som en form av mat så skulle det passa.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejen är alltså att den redan nu är rostad... Men den verkar inte slappa till sig med tiden, så kanske jag bara förvarar den i en glasburk tills jag kan sprinkla den över sallad eller nåt. Tack för recepttipset, dock!

      Radera
  2. Stuva den i grädde är mitt tips. Blir sååå gott. Åt det tillsammans med morotslåda förra julen, det är tydligen en jultradition från Halland (minus morotslådan dock). Har också testat grönkål på pizza. Så länge man tar bort de grova stjälkarna och tillagar den så den blir ordentligt mjuk är det jättegott! Men det blir lätt träigt om man lämnar kvar stjälkarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för recepten! Jag märker här nu att jag får ge den ännu fler chanser!

      Radera
  3. Ja hjälp ändå vad jag har matat er med... :-)

    Sign. Den skyldiga

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte säga vad jag själv matar mig med mellan varven! Jag har lärt mig av den bästa <3

      Radera
  4. Den här pajen med grönkål och valnötter har jag upptäckt i höst, tycker den är supergod: http://martha.fi/svenska/start/recept/view-51918-569?str-51918=grönkålspaj&sort-51918=2
    Om man vill äta grönkålen rå kan jag tipsa om en sallad som vi ofta åt om höstarna när jag var barn: hackad grönkål blandad med rivet äpple, och så lite citronsaft ovanpå så blir äpplet inte så brunt. Vi har haft grönkål på odlingslotten och den vägen upptäckte jag att de späda bladen i mitten av plantan är supergoda att äta som de är, direkt från plantan.

    SvaraRadera