20 december 2014

Netflixtipsen

Just det, jag lovade ju dela med mig av mina tre Netflixtips! Här kommer tre dokumentärer som jag tycker ni ska se om ni orkar och vill.

1. Mortified Nation
Folk läser ur sina tonårsdagböcker inför publik. Så sjukt roligt. Mycket roligare än man kan föreställa sig. Jag har aldrig, aldrig skrattat åt en dokumentär så att jag har fått kramp i magen och tappat kontrollen. Det gjorde jag nu.

2.  No Impact Man
En man bestämmer sig för att leva ett år utan att göra något ekologiskt fotavtryck. Hans fru är med på det, men när hon inser vad det innebär blir hon lite perplex. All mat de äter ska vara producerad inom en radie på 40 miles från New York (där de bor) de använder inga fordon som drivs av annan energi än benenergi (de cyklar alltså, jag kunde absolut ha uttryckt det där på ett smidigare sätt), producerar inget avfall och stänger slutligen av elektriciteten till sin lägenhet. Mycket intressant och inspirerande på sitt sätt. Även om jag inte fick lust att leva på samma sätt fick det mig att inse hur mycket mer jag verkligen skulle kunna göra.

3. Blackfish
En dokumentär om späckhuggare i fångenskap, om deras enorma känsloliv och om hur en av dem, Tilikum, med tiden drabbas av en psykos och dödar flera av sina tränare.

Har ni andra tips? Jag tycker Netflix kan vara en sann djungel ibland, där finns en massa filmer och serier, men rätt många är dåliga, och dem orkar man ju inte sätta kväll efter kväll på att sålla igenom..

6 kommentarer:

  1. Mortified Nation är underbar och jag vill göra nåt liknande här hos oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den gillade jag bäst av dessa tre. Föreställningarna var så skickligt regisserade, det tror jag är en förutsättning för att det ska lyckas. Men det lär förekomma i Sverige, så det borde ju kunna lyckas här också!

      Radera
  2. För några veckor sedan såg hela familjen (utom far i huset som somnade) Flickan och räven. Fransk film om en flicka och en räv, inte helt otippat! 😉 Otroligt vackert filmad film och eftersom töserna älskar djur fick den 5/5 stjärnor av alla vi som inte somnade. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den ska vi ta och titta på!

      Radera
  3. Vilket sjuuukt bra tips! Tusen tack för det. Du besparade mig de vanliga 45 minuterna det tar att välja vad man ska kolla på på Netflix...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler Netflixtips åt folket. Att leta reda på filmer är verkligen tidsödande. En dokumentär jag är nyfiken på är Bronies, den handlar om vuxna människor som är besatta av My Little Pony. Jag vet inte alls varför jag så gärna vill se den, men om jag gör det ska jag rapportera vidare här på bloggen.

      Radera