19 november 2016

Potter, regn och internets undergång

Det har varit riktigt ruskigt väder här på Malta de senaste dagarna; spöregn, ihållande åska (hemskt vackert att se på) och ganska svalt. Inomhus är det rått och fuktigt och jag tänker på hur skönt det skulle vara att ha en kakelugn eller två som kunde torka upp här inne. Dessutom har internet legat nere i över ett dygn, vilket komplicerar till exempel mitt yogande och barnens skolgång. Men det är inte världsviktigt, och efter en ganska jobbig och grälsjuk början av veckan har vi lyckats vara mer harmoniska nu i ett par dagar, vilket är tur med tanke på vädret.

I dag åkte vi på en utflykt till ett shoppingcenter (det enda vi köpte var frimärken, haha), och sen handlade vi mat. Vi råkade träffa en svensk, trevlig familj som nyss har flyttat till Malta, och det visade sig att mamman i familjen också skriver. Det var ett roligt sammanträffande. Vi pratade med dem länge (eller egentligen skrek vi, vi satt inne på ett ekande café som spelade musik på jättehög volym, vi missade antagligen hälften av allt vi sade till varandra. Kanske de i själva verket inte alls heter Nina och Mathias som vi tror, utan Gullan och Bertel?) Att träffa nya människor är nog något av det roligaste med att resa, och också en orsak till att jag föredrar att stanna lite längre på ett ställe.

När vi kom hem åt vi lite kvällsmat och läste jättemycket Harry Potter igen. Vilken fantastisk bok(serie) det är. Alltså verkligen. Så spännande, så välskriven, så fantasifull och så fenomenal. Jag älskar verkligen böckerna, och barnen (de stora) är som trollbundna. Edda, däremot, tvärstrejkar varje gång vi ska läsa, det var bara den där första gången vi hade flyt. I kväll slutade det med att Caj fick lägga henne i hennes säng och Idun, Lovis och jag gick till vårt sovrum för att läsa, vilket betydde att Caj också missade dagens lässtund, till allas stora harm. I morgon är det väl min tur att missa, om det är strejk då också. Det ser jag inte fram emot.

4 kommentarer:

  1. Ja, det där är ett problem hos oss också. Högläsning fungerar sällan i grupp.
    Det beror ju förstås på åldersskillnaden mellan barnen.
    Idag ser vi således på Kalle och Chokladfabriken från dumburken.
    Den är så bra. Jag vill vara Willy Wonka. Han är så sjukt fräck och knäpp.
    "Du måste sluta mumla, jag förstår inte ett ord av vad du säger..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalle och chokladfabriken är en av mina första bokkärlekar. Jag älskar Roald Dahls böcker! Nu har det börjat gå lite bättre med läsandet av Harry P, vi är redan halvvägs. Det är rysligt spännande. Edda lyssnar inte alls, förstås, i kväll ville hon att jag skulle klia henne på ryggen, låtsas att jag målade henne med en låtsaspensel i ansiktet, massera hennes ben, bli masserad i ansiktet av ett gosedjur osv. Men hon var tyst. Och hon skrek inte. Framsteg!

      Radera
  2. Vi har precis tagit fram Harry igen! Började i vintras, men då var sex- och nioåringen så i otakt (nioåringen hade redan läst ganska långt fram på egen hand medan sexåringen ville ha mer bilder...) att det rann ut i sanden. Tror det kommer att funka bättre nu! Tvååringen får dock göra annat under tiden! ;) (Har förresten köpt Alfredo till julklappssäcken, så den tar vi som högläsning i mellandagarna gissar jag...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, håller tummarna för att Alfredo ska gå hem!

      Harry Potter-böckerna är ganska svåra, men verkligen värda besväret, tycker jag. Hoppas det går bättre den här gången, våra barn var nog för små för att hänga med som sexåringar, men jag känner till många andra i samma ålder som har klarat det!

      Radera