6 januari 2014

6. Hepp! Dagens boktips.

Okej, det är ju hemskt svårt att välja, men jag tänker ta ett lite oväntat tips från förra året, nämligen en Sci-fi bok som jag tyckte mycket om. Boken heter Cinder och är skriven av Marissa Meyer.
Så här beskrivs den på ad Libris:

Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ...



Jag lovar att den är bra. (Det kan delvis bero på att den manliga huvudpersonen heter nästan lika som min man. Nå nä. Jag skojade bara. Den är bra på riktigt.) Det jag gillar mest är att handlingen inte utspelar sig i Amerika eller Europa, att Cinders bästa kompis är en android, alltså en robot som utformats till att efterlikna en människa, och att man lyckas få in övernaturliga element som liv på månen på ett väldigt smidigt sätt. Hela berättelsen anspelar på Askungen, så på ett sätt anar man ju vad som skall hända men det slutar inte alls som i sagan (det kommer nämligen en fortsättning) och berättelsen bjuder på en massa intressanta och tillskruvade detaljer.

Läs den!

2 kommentarer:

  1. Låter som en bok i min stil! Jej! Ska hålla utkik efter den. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag höjde först ett ögonbryn och tänkte att den kvinnan har då många järn i elden. Men vid en närmare googling visade det sig att Yahoos vd stavar sitt efternamn MAyer. :)

    SvaraRadera