11 juni 2012

Apan

Min bror och hans fru skall snart få barn. Detta föranledde en djup diskussion vid frukostbordet om hur den första människan kom till (alla andra har de full koll på).

Jag: vissa tänker att Gud har skapat den första människan, så där så att den bara kom. Andra tänker att människorna först var apor och så i nästa generation blev de lite mindre håriga, gick lite rakare och så ännu mera i nästa osv tills de plötsligt var människor. (Jag satt och förklarade det här i alla möjliga varianter och trodde slutligen att de hade förstått hur jag menade. Ack så fel jag hade.)
Lovis: Men alltså mamma... har DU varit en apa???

Just sådana här gånger tycker jag det känns bra att jag aldrig slog mig in på en bana som lärare. I motsats till min övriga ur-familj med ingifta (mina tre syskon, min svägerska, min svåger och mina föräldrar) som samtliga antingen är utbildade lärare eller bara har studerat en hel del pedagogik och jobbat med att undervisa i både det ena och det andra. Caj och jag är familjens opedagogiska får. Det märker man ju direkt efter en sådan här händelse.

Sign. apan

4 kommentarer:

  1. Kära du! Jag känner dej bara via bloggen. Inatt drömde jag att du var gravid. Jättegravid, med en "jag skulle ha fött igår"-mage. Så konstigt då man drömmer om människor man inte ens känner :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Jag har också många gånger drömt om folk jag bara känner via bloggen. Jag har också nyligen drömt att jag födde barn. Den drömmen dök upp natten efter att vi sålt vår barnvagn och var säkert något slags nostalgiutbrott. Det är lättare att vara gravid i drömmen än i verkligheten, och just nu är jag väldigt ogravid på riktigt.

      Radera
  2. Hahahah! Jo, sådär blir det ofta med barn. Man glömmer nån viktig detalj och så har de missuppfattat hela saken, men det är ju det som samtidigt e så fantastiskt med barn! De lär oss att prata o se på saker, blablabla. Tack för morgonens första skratt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss. I det här fallet tror jag nog det mest hade att göra med min totala oförmåga att ge en vettig förklaring på något så enkelt (hrm hrm) som hur mänskligheten fick sin början. Nåja. Det finns ju annat man kan vara bra på.

      Radera