8 mars 2012

Konspirationsteorin

Igår kom en av mina kusiner hit på mat och film. Efter filmen kollade jag de bloggar jag läser och på två av ställena (och på flera Facebookprofiler) hittade jag Kony 2012-videon som säkert de flesta sett vid det här laget. Jag bestämde mig för att kolla på den senare, men när jag kom ner tillbaka satt Joakim och Caj och tittade på den, eftersom de hade hittat den samtidigt.



Videon är mäktig! Se den. Jag blev eld och lågor och tänkte genast göra allt de bad om. Fast för säkerhets skull tänkte jag läsa lite mer om det.
Jag läste det här.
Och det här.
Och nu är jag inte hundra procent säker igen.

På många ställen påtalas organisationens oförmåga att styra pengarna till slutmålet, att man stödjer ett militärt ingripande genom att donera pengar samt det märkliga i att allting styrs till Uganda trots att Kony för flera år sedan har flyttat sin armé till andra länder. Nåja, tänkte vi, för oss handlar det inte om stora pengar, om vi betalar finns det ändå en liten chans att vi hjälper till att fånga världens värsta skurk. I värsta fall kanske vi förlorar lite pengar, men spelar det så stor roll? Fast sen började vi fundera. Vad är det värsta som kan hända om man betalar in pengar?

Jo. (Och fy, jag fick så obehag för den här teorin att jag blir riktigt rädd). I videon sägs flera gånger att Kony har ÄNDRAT strategi. Tänk om det är det HÄR som är den nya strategin, att han gör en proffsig video som får hela världen att betala in pengar till ett konto som i själva verket finansierar hans grymma, fruktansvärda handlingar. Att hela världen, intet ont anande, gör Kony känd genom att klistra upp en massa lappar där det bara står hans namn och årtalet (planscherna i sig tar egentligen inte ställning till något alls) och sedan betalar in en massa pengar för att han skall ha råd att ta över världen.

Så här i dagsljus känns den teorin långsökt. Men det är något hemskt med att man alltid är så misstänksam, även om det är nödvändigt för att man inte skall bli lurad. För på grund av den här diskussionen mattades min entusiasm av ganska mycket. Jag är i regel sällan med på konspirationsteorier. Det är dessutom typiskt att man numera får ett budskap som man sedan läser debatter om, varpå man blir så förvirrad att man inte gör någonting alls. Och passivitet, det leder sällan till något.

Egentligen tror jag inte på vår teori, det tror jag ingen av oss gjorde. Det kan gott och väl hända att jag deltar i kampanjen, ibland får man tvinga sig till tillit och handla i god tro. Om man alltid misstänker att folk har baktankar uppnår man ingenting.

Hur tänker du göra?

15 kommentarer:

  1. Jag reagerade också lite på affischkampanjen som bara tutade ut hans namn utan att ta ställning för eller emot.
    Sedan kände jag också att jag inte riktigt hör till den egentliga målgruppen här eftersom jag inte är amerikansk medborgare.

    Däremot var videon (förutom att vara berörande) väldigt inspirerande. En bra påminnelse om att man faktiskt kan göra världen lite bättre, att människor faktiskt KAN engagera sig och få en förändring till stånd. Det tyckte jag märktes när de refererade till vad som redan gjorts - hur man öppnat ledande politikers ögon, hur man byggt upp ett system med varningsradion på plats, o.s.v. Det är kanske det jag allra mest tar med mig av den.

    SvaraRadera
  2. Jag sitter här och funderar jag med, jag tittade filemn för en timme sen, och det som skrämmer mig är lite att jag blev orehört gripen av den. Men av nån anledning så ploppade tankarna att oj, så proffsigt gjort det här är, oj så den här filmen är psykologiskt upplagd, oj, vad jag känner mig manipulerad upp när jag tittade den. Men samtidigt. Det är fruktansvärt och förfärligt. men sen igen, ibakhuvudet känner jag mig manipulerad och i framhuvudet känner jag mig egoistisk som tänker så. jag måste fundera på saken. Att barnen lever ett fruktansvärt liv där, det tvivlar jag inte på och nåt måste ju göras.

    SvaraRadera
  3. alltså, det skrämmer mig inte att jag blev gripen av filmen, utan varför jag tänkte så. Jag känner mig som en cynisk kärring från ett I-land lite. Och det vill jag inte vara, kanske jag stöder dem med lite cash i slutänden, vi ska se.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sett den men när man kollar spridningen av fb-vänner som delat den så är det verkligt blandat. Jag som funderar en del på hur "Afrika" representeras här hos oss bli till en del skeptisk över det stora genomslaget (kanske vi tycker det är skönt att få våra primitiviserande gamla bilder bekräftade när det handlar om en kontinent som på många sätt går starkt framåt). Borde väl titta och döma först sedan...
    /Sara

    SvaraRadera
  5. Marica, precis så tycker jag också det känns. Cyniska i-landsmänniskor är vi som ska tvivla på allt och tänka kritiskt. Att tänka kritiskt, ja jag vet inte, det förstör nog mycket.

    SvaraRadera
  6. Samtidigt vet jag inte heller vad jag ska göra angående saken. Jag har spridit videon i alla fall ...

    SvaraRadera
  7. Utan att ha sett filmen ännu, så får jag den här känslan: Hur ska mänskan nånsin vakna upp och börja påverka om man inte ens vågar tro på detta? Om de är riktiga eldsjälar som alla tittare dessutom blir djupt berörda av - är det ju galet att man väljer att ändå börja misstänka. Skulle nog betala, som jag känner det nu. Eftersom jag ren betalar för en massa prylar som det är ännu större skäl att misstänka andra grymheter för. prylar med företag i bakgrunden som också säkert gärna vill ta över världen.

    Hanna K

    SvaraRadera
  8. hälvvägs in i filmen kan jag lämna en mellanrapport. angående det du skrev om att planscherna inte säger så mycket. jag trodde tex hela tiden att KONY var den goda i detta drama. att det var honom jag skulle stöda på nåt vis.

    hk

    SvaraRadera
  9. Affischens syfte är väl att väcka frågor. Invisible children har svarat på kritiken och verkar ju vara helt legitima och äkta. Men det är ju friskt att ifrågasätta. Och inte finns det ju någon tvång i att donera pengar, viktiga meddelandet här var ju att lyfta fram Kony och göra omvärlden medveten om de grymheter han gör.

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att folk blir skeptiska till filmen - den är så amerikansk. Jag tror folk skulle mycket mer tro på saken om den var gjord av en... en... fransman... holländare, britt... svensk...

    För i det stora hela, jo, den är väldigt meddragande och psykologiskt bra gjord - men det är ju inte på något sätt gjord för att främja det dåliga i samhället - den vill enbart HJÄLPA! Hjälpa de utsatta och de som inte får sin röst hörd, hjälpa då fast en idiot brutalist!

    Om man inte i dagens värld använder sig av FB/You Tube och dylika sociala medier så är man tillbaks till det gamla - grymma folk som "får" terrorisera ett folk i fred då ingen "talar" om det. Denna video använder bara dagens otroligt fina redskap för att ens FÖRSÖKA göra världen till ett bättre ställe.

    Planscherna igen, ja, juttun va ju just att de inte skulle göra något annat än göra namnet kännt, att Kony inte mer skulle få vara ikognito!
    Ja å pengarna, att de inte riktas till rätt ställen - det är sablka svårt att kunna rikta stödpengar just på rätt plats. Uganda är väl ett av de närmaste ställen till det brutala där föreningen KAN vara verksam i dagens läge, just för att det blivit säkrare där...

    SvaraRadera
  11. Hej Malin! Fin blogg, inte alls ful!

    Gällande filmen/initiativet:
    Mina cyniska, idiotiska fördomar säger: Amerikaner som är ute efter att profitera på något som berör människor. Amerikanska intressen av afrikanska naturresurser osv. Hade gänget organisationen varit baserad i Europa, så kanske.

    Förnuftet säger: Ta reda på mer om initiativet och organisationen bakom detta. Maila, fråga och ifrågasätt.

    Känslan säger: I´m all in!

    Efter att ha följt mina förnuftsmässiga reaktioner, krossade jag lätt mina fördomar och följde känslan. I´m all in!

    SvaraRadera
  12. Alltså, jag har inte sett videon. Vad har jag missat? Verkar ju som om alla sett den och tycker den är jättebra, läser genom kommentarerna här och inser att det inte gör något fast jag inte ser den.

    SvaraRadera
  13. Ika: Det där med att man inte är amerikansk medborgare tänkte jag också på, men varför skulle man egentligen måsta vara det för att delta i en kampanj som gör något gott?
    Marica: Lite liknande tankar i mitt huvud, som du märkte. Man vill vara god, man vill inte bli lurad, men man vill inte vara cyinsk. Osv.
    Sara: hoppas du har sett den nu! Jag tror det är bäst att strunta i hur amerikanskt Afrika presenteras på och fokusera på huruvida man KAN hjälpa till att få bort snubben som rövar bort barn och gör dem till soldater och sexslavar.
    Caj: Jag vet.
    Hanna: Det är lätt att tro att Kony är någon man hejar på ifall man bara ser en plansch. Det är inte så lyckat. Jag tycker som du också att det är bättre att chansa på att det blir rätt och handla med goda avsikter än att bara ta ett steg tillbaka för att man aldrig kan vara säker. Bra poäng där med vart ens pengar går i vanliga fall.
    Oca: Jag försökte läsa det där svaret på kritiken, det verkade ju vettigt, men det var så mycket info att jag kom av mig innan jag läst allt. I alla fall verkar det föras en ganska tydlig och ärlig diskussion mellan IC och dem som ifrågasätter organisationen, det gör det hela mer trovärdigt. Det är lätt att hitta vettiga åsikter på båda sidorna.
    Tove: Det ÄR verkligen ett genidrag att använda sig av FB, när man tänker på hur snabbt den har spridit sig. Och det är ändå en rätt lång film, en halvtimme, så jag tycker att både IC och alla som tagit sig tid att titta på den och sprida den har gjort en insats för något gott.
    Issi: Tack tack. Jag tror också att jag går på känslan, ju mer jag tänker på det. Jag har inte bestämt mig helt, men hellre aktiv än passiv.
    Christina: Titta! Titta! Det är en halvtimme och det är både välgjort, intressant och gripande. Om du får ett intryck av att den är bra är det väl en ännu större orsak att titta, eller hur?

    SvaraRadera
  14. Jag syftar på att mycket i filmen handlar om att göra just amerikanska politiker medvetna och övertyga dem om att bidra med militära resurser, och också hålla dem uppdaterade om att medborgarna bryr sig.

    SvaraRadera
  15. http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/afrikanska-journalister-pa-plats-i-uganda-kritiserar-invisible-children-och-konyfilmen/

    Som vanligt verkar världen vara mera grå än enkelt svart-vit.
    sonja

    SvaraRadera