24 mars 2012

Det ljuva livet

Det har fallit sig så att Caj oftast är den som sköter hönorna. Idag var det dock jag som gick ut och gav dem kvällsmat och hämtade äggen och igen slogs jag av hur mysigt och trevligt det är med våra hönor. Sex ägg hade vi fått, de värper som intensivast nu, och Prippi ligger och ruvar på inte mindre än tio ägg. De borde kläckas på påskdagen, har vi räknat ut. Kycklingar till påsk, underbart!

Idag har jag dessutom gjort lite efterforskningar på utrustning för biodling. Jag hittade en honungsslunga till ett ganska bra pris (jag fick råd och tips av Maria som skrivit boken Lev mer på mindre, som jag bloggade om nyligen, och hennes man Jenk, de har bin sedan ett par år tillbaka). Nu borde jag läsa in mig på ämnet för att se om jag alls har tillräckligt stort intresse för att börja på. Det finns en biodlarkurs i Korsholm som börjar på tisdag, men det krockar med min skrivargrupp som jag har sett fram emot att träffa, så jag kanske får leta information om biodling någon annanstans istället.

Men tänk bara vad trevligt det skulle vara. Egna ägg. Och egen honung. Egna äpplen och egna grönsaker i landet.

Gå förresten in på Cajs blogg och titta på den oerhört snygga bilden han knäppte på vår tupp Pricken igår. Osannolikt stiligt.

3 kommentarer:

  1. Kolla med Marc och Marina Bock i Överpurmo

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt mysigt och trevligt. Jag drömmer om ett eget trädgårdsland, men det får bli sen, i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Eva: tack för tipset, det skall jag göra!
    Christina: Man kan ju odla på fönsterbrädan också!

    SvaraRadera