17 juni 2015

Om jag hade eviga krafter ...

Det är lätt hänt att bli överdrivet ivrig inför framtiden när man plötsligt kommer att ha tid igen. Tid. Redan i tanken vill och skall jag göra så mycket att jag för flera dagar sedan har insett att jag måste tagga ner nu, annars kommer livet att bli en enda stor besvikelse.

Här, en hastigt nedtecknad lista på vad vi skulle åstadkomma i år, om vi hade outtömliga energireserver.

  • packa ihop allt här på Åland
  • flytta
  • packa upp allt i Jakobstad
  • tapetsera om i hela övre våningen (tre sovrum)
  • bygga en kakelugn i vardagsrummet, helst själva, så den tekniken borde vi också lära oss
  • måla kakelugnen i matrummet
  • bygga ut huset i en eller två våningar
  • öppna väggen mellan köket och matrummet, bygga en köksö
  • reparera två trasiga kakel i badrummet
  • måla bastun
  • göra en snygg, platsbyggd hylla i badrummet
  • konstruera ett måttanpassat skåp till tamburen
  • måla skoskåpet och förvandla det till bokhylla till barnens rum
  • inreda barnens rum på inspirerande och sinnrika sätt
  • måla husfasaden, minst två av ytterväggarna
  • måla hönshuset
  • renovera hönsgården
  • bygga ett tak på terrassen

I verkligheten kommer vi antagligen att utföra de tre första punkterna med ganska stor bravur. Resten får vi se hur det blir med. Kanske blir det nånting av det, kanske blir det ingenting.

Jag försöker intala mig att det är bra att ha mycket idéer. Och att vi i alla fall inte kommer att få tråkigt. Och att det är viktigt att ta det lugnt också, ifall det är det vi vill göra. (Som tur är har jag med åldern blivit mycket bättre på just den punkten.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar