9 oktober 2014

Hemskt förvånad

Egentligen skulle jag ha åkt med Lovis och Idun till Ponnylyckan och premiärridit idag (de har alltså inte ridit förr, nog jag) men vädret är så grått och regnigt att vi sköt upp det till lördag. Så nu fick jag några extra skrivtimmar istället.

Jag vet verkligen inte vad jag håller på med så där skrivmässigt just nu, eller jag vet visserligen vilket manus jag jobbar med (ett som är helt annorlunda än alla andra manus jag åstadkommit) men jag har ingen aning om vad jag vill med det. Vad har protagonisten för drivkraft? Varför gör hon som hon gör och vem är hennes största antagonist? Det finns en massa om hennes liv jag inte har en aning om, och en massa saker jag bara anar, vagt, utan att veta. Jag bestämde mig för att skriva ner en massa frågor jag själv måste få svar på innan jag kommer vidare. Samtidigt insåg jag att jag inte kan hitta på svaren så där bara utan att jag måste berätta mig fram till all info för att den ska bli trovärdig. Jag lär mig hela tiden.

Om den här boken nån gång blir klar blir jag hemskt förvånad och glad. Om den inte blir det har jag i alla fall genomfört en mastodontisk skrivuppgift. Intressant, det här att skriva böcker. Processen ser olika ut varenda gång (för mig åtminstone) och jag är alltid lika överraskad över att det går att skriva klart. Alltid går det förstås inte. Men det mesta, bara man filar och filar och filar. (Och slutar blogga och kolla facebook hela tiden. Busted.)

5 kommentarer:

  1. Kul att få läsa om ditt skrivprojekt. Magiskt (och ibland något irriterande) det där med att man inte själv VET. Låter ju egentligen helt galet, men just så är det. Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen knäppt, men jag tänker mig också att en berättelse som är helt uttänkt från början blir svår att fördjupa, man kan liksom inte (eller okej JAG kan inte) tänka ut en historia i många lager först och sen skriva ner den. Det är ju så mycket som löser sig med små detaljer man bara skriver in av farten.

      Radera
  2. Ett jättebra och konkret tips som jag fått på en skrivarkurs en gång (misstänker med 99% säkerhet att det var av Mia) är att försöka bestämma/förstå vad en karaktär vill och vad som hindrar den. Den enkla dynamiken kan vara till stor hjälp när en sedan skriver sig fram till mer uppgifter om karaktären. Bra tips ska föras vidare, vi får prata mer skrivande när vi ses nästa vecka! Kämpa på! (och buhu för det där med ridningen förresten, men klokt omprioriterat i det här vädret)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar din specifika procent där :) Haha! Jag tror det är PRECIS det där som gör (och som jag nu då har insett) att jag har så svårt att komma vidare i berättelsen, jag vet varken VARFÖR eller VART hon är på väg. Bra tips, tack! Måste komma på något briljant motiv nu då bara.

      Jag ser fram emot att träffas igen (är riktigt ledsen över att ni snart sticker vidare)! Jag hör av mig under helgen med ett mer specifikt förslag på tidpunkt!

      Radera
    2. Mia bekräftar att Ylva kan höja procenten till 100 för det där säger Mia ofta. Dessutom lägger hon till att förutom VILL så ska karaktären inte få som hen vill. Och dessutom går det åt skogen. Och sen blir allt annorlunda. Också det hen vill.

      För övrigt så skriver jag alltid så där, att jag inte vet vart nånting är på väg och måste ta reda på det för att jag vill veta, nyfikenhet är en bra drivkraft.

      Radera