1 oktober 2014

Fotokopiering

Insåg just (för jag vet inte vilken gång i ordningen) att jag fortfarande inte har en enda backupkopia av de av våra foton som tagits sedan 2010. Fyra år som hänger löst, alltså. Jag började exportera alla 9000 bilder från iPhoto för några timmar sedan och är fylld av fasa inför tanken på att något skulle gå fel nu, i det här skedet, när jag äntligen tar tag i det. För det tar länge att kopiera 9616 bilder. Det är rätt många ja. (Och fy och hu, de är inte sorterade, inte det minsta, där finns högar med bilder som jag fotade när jag jobbade på tidning, bland annat. Alltså många, många varianter av bilder som egentligen inte angår mig personligen längre. Alls.)

Medan min dator jobbar på ska jag ut med barnen (alla tre) och en av deras kompisar i skogen och plocka svamp. Jag hoppas på att hitta kantareller (höll på att skriva karameller först, och det vore inte heller så dumt) men kommer förmodligen hem med två soppar av okänt slag.

Lovis och Idun har för övrigt snöat in på svampar. De sitter och läser i varsin svampbok dagarna i ända, skriver av och sammanställer fakta, hittar på och ritar egna svampar som pricksopp och blodslem (den hade cirka hundra kors), gör snabbanalyser av de svampar vi råkar se i dikena ("mamma, det här är nog en sopp eftersom den har rör och inte skivor." "Det här är antagligen en blodriska, det syns på färgen" osv). Jag tycker det är roligt att de har nördat in sig på svampar av alla saker. I approve. (Och tycker plötsligt inte att det är så överraskande att ett av de första långa orden Lovis lyckades dechiffrera när hon var tre år var just "svampkokboken".)

3 kommentarer:

  1. Usch, det är något som jag också måste ta tag i. Har också en mac och undrar därför vart du exporterar dina bilder från iPhoto??

    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en mapp på skrivbordet och exporterade allt till den, sedan flyttade jag över hela den mappen till en extern hårddisk. MEN jag insåg sen att alla filmer bara exporterade som thumbnails, så dem måste jag fixa skilt (jag skapade en egen grupp i iPhoto med alla filer som slutade på .MOV eller .AVI och ska exportera dem till en egen mapp... snart...)

      Radera
    2. Ok, tack för svar!

      Mia

      Radera