26 oktober 2014

Bokmässan, bokmässan!

Nu har jag bokmässat så mycket att jag är alldeles vinglig. I och för sig kan vinglet också bero på att jag har sovit alldeles för lite de senaste tre nätterna, det har hänt en massa trevligheter, men jag kan fortsättningsvis inte somna om när jag en gång har vaknat, så nätterna har blivit väldigt naggade i alla kanter (och vintertid. Vad sjutton? Så konstigt varje år, alla blir ur synk, idag vaknade jag 05:54 och då hade jag sovit klart. Psykiskt helt galet mycket tyngre att stiga upp 05.54 vintertid än 06:54 sommartid).

På fredagen blev jag intervjuad av Katarina Gäddnäs på scen, hon var precis så välförberedd som jag gissade. En hel skolklass och ganska många andra kom och lyssnade, vilket var roligt, och efteråt fick jag prata med illustratörs-Ida, som förutom att vara sällsynt begåvad också är hemskt trevlig. Jag hoppas detta inte var vårt sista samarbete.

Det var på det stora hela en massa program att titta på under fredagen, bland annat Mia Franck, Karin Erlandsson och Monica Fagerholm som pratade om Farliga flickor, på ett sätt var diskussionen i sig ganska konstig på grund av mikrofonkapning och annat, men den gav verkligen uppslag för många tankar om ämnet, på det sättet lyckades det egentligen rätt bra. Under lördagen var det betydligt sparsammare med program jag ville se. Å andra sidan var det ännu fler människor och bekanta på plats, så det passade egentligen rätt bra.

Det har varit författaröl, förlagsmingel, handledning i ett skrivprojekt (framför en artificiell brasa, obs!), signeringar och dediceringar, Maria fick Yles litteraturpris (hurra!), det var lunch med Jessi, Lotta, Karin och Jolin, det var lustiga diskussioner och mycket skratt. Det var kaffe med Heidi, det var några oöverlagda bokinköp (hade liksom lite glömt bort den aspekten eftersom jag faktiskt försöker att INTE köpa böcker just nu, tänker att vi behöver hålla nere bokmängderna tills vi flyttar nästa gång, oavsett när det blir). Jag är jättenöjd med allt det här mässandet. Det har varit så roligt. Så roligt!

När man sitter ensam och skriver största delen av tiden behöver man verkligen sånt här. Tack för i år!

1 kommentar:

  1. Och det var kul att se dig på mässan, hörru. Ja och på förlagsfest också. Kanske egen mikrofon med nästa år för att kunna prata i alla sammanhang, göra sig hörd HELA tiden.

    SvaraRadera