15 oktober 2014

Dagens knäckebröd

Jag brukar få vissa hang-ups, t.ex. den där yogavideon som jag delade med mig av till höger och vänster för ett år sedan (jo, jag kör samma program fortfarande, inte lika ofta, men heller inte särskilt sällan. Jag tycker fortfarande att Sarah Beth Yoga på youtube har en massa bra program).

Förra året fick jag ett muntligt tips om ett knäckebröd som skulle vara mycket delikat. Det tog länge innan jag kom till skott men i måndags rörde jag ihop smeten och gräddade en plåt. 
Den första satsen tog slut samma dag. Det gick inte att sluta äta. Jag har redan pratat mig svettig om knäckebrödet åt flera personer (så känns det i alla fall, fast det kanske bara är min stackars kompis Sara som fått höra om det tio gånger istället), jag har också mailat receptet till en annan av mina Sara-vänner och bakade min andra sats idag. Får verkligen hålla mig i skinnet för att inte äta upp allting en gång till.

Så. Brace yourselves. Här kommer årets hetaste tips:

Muminmammans glutenfria knäckebröd

2 dl majsmjöl
¾ dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
2½ dl kokande vatten
½ dl olja
flingsalt


  1. Sätt ugnen på 150°C varmluft.
  2. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
  3. Häll det kokande vattnet och oljan över de torra ingredienserna och rör om till en jämn massa.
  4. Klä en plåt med bakplåtspapper och häll över massan på plåten.
  5. Dra en plastpåse över handen och platta ut massan så tunt du kan, (täcker nästan en hel plåt). 
  6. Strö till sist över flingsalt och platta in det med plastpåshanden.
  7. Skär ut bitar i valfristorlek med en degskrapa. (Det går också att bara bryta bitar då knäckebrödet är färdigt, men bitarna blir snyggare om man skär på förhand)
  8. Grädda i ugnen ca 1 timme
  9. Ta ut och låt svalna
  10. (Gör en ny sats inom ett par timmar eftersom den första är slut)

4 kommentarer:

  1. Åh men åh! så gott det där låter. Det ska jag bestämt testa någon dag. Ska bara till Köpenhamn först och leva lite lyxigt liv ett tag först.

    Tack för länkningen här om dagen (och hurra! eftersom jag tack vare den hittade hit till din väldigt fina och trivsamma blogg).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så ljuvligt det låter med lyxliv i Köpenhamn! Hoppas du får det jättefint där :) Och tack för receptet, det var jättegott! (Även om jag verkligen håller på att bli galen utan vår matberedare (den gick sönder i juli), det är så himla jobbigt att riva saker för hand!)

      Radera
  2. Ja det där receptet är helt fantastiskt. Jag har ätit det med bovetemjöl och med dinkelmjöl, inte provat med majsmjöl. Man kan verkligen inte sluta äta. (Så egentligen rekommenderar jag folk att inte prova detta.)

    SvaraRadera
  3. (Nu försöker jag tredje gången kommentera....) Jag brukar lägga degen mellan två bakplåtspapper, och klämma ut den under det övre, det undre blir kvar på plåten när det gräddas. Tyckte det var mycket enklare än att ha en plastpåse på handen eller smeta ut det med en stekspade.

    SvaraRadera