4 januari 2016

Ett härligt liv

Egentligen hade jag tänkt vara ledig ända till torsdag, men bestämde mig för att gå en sväng till kontoret idag. Dels är det skrämmande länge sedan jag har säkerhetskopierat datorn, dels behövde jag en promenad. Jag har bestämt mig för att göra en kraftansträngning och promenera mera, det känns ju alltid fräscht efteråt trots att jag har svårt att komma mig ut. Däremot funderade jag på det här med d-vitamin. Alla är vi överens om att att man behöver vara ute under dygnets ljusa timmar för att få en behövlig dos d-vitamin. Men sen började jag fundera: HUR i hela friden ska man absorbera d-vitamin när man är inpackad i lager på lager på lager med tjocka vinterkläder. Genom ögonen? Jag fattar förstås att man kan googla, och ska kanske göra det nån dag, men inte nu.

Vårt hus är äntligen i sånt skick att man kan gå stumpfota inomhus. Ännu natten till julafton städade vi till halv två (jag) och halv tre (caj), med resultatet att vi faktiskt hade det riktigt fint på julaftons morgon, till och med julgranen hade fått komma in. Den var oklädd, vilket ledde till att vi kastade ut den redan på annandagen. Det kändes bakvänt att börja gräva fram julpyntet efter julafton. Men det har inte spelat så stor roll, vi har haft ett underbart jullov. Vi har ätit gott, spelat spel, eldat i båda kakelugnarna, haft massor av gäster (bara de senaste fyra nätterna har sammanlagt nio pers sovit över i olika konstellationer och omgångar, i natt kommer två av barnens kompisar och till helgen kommer ännu fler släktingar susande, däremellan har vi haft middags-, lunch och fikagäster). Och äntligen fungerar allting (utom vattenkokaren som gav upp igår. Efter sexton år!). Vi gjorde pizza på nyårsafton och insåg att vår nya ugn i kombination med Saijas nya pizzasten gör att vi kan grädda pizzor på bara 3,5 minuter. Wohoo. Alla våra gäster sov över, det är så skönt när ingen behöver tänka på att ge sig av utan alla går helt enkelt lägger sig när de blir trötta. Vi ryms så mycket bättre nu också, vem hade anat att ett sovrum till kunde göra så stor skillnad? (Rätt svar är förstås att vi kunde ana det, annars hade vi knappast byggt om och ut).

Ja, just nu känns livet riktigt härligt. Så där som ett lyckligt slut. Så där så att jag ibland funderar på att sluta blogga, för det finns liksom inte så mycket att tillägga. Fast äh, tänker jag sen. Jag har ju bloggat så länge, varför sluta nu? Kanske jag bara bloggar lite mer sporadiskt under en period.

Tusen tack för alla synpunkter på hallväggen, förresten! Den blev grön och skön, samma ärtgröna nyans som finns i tapeten.

1 kommentar:

  1. Hörde en gång av en "expert" att om man ska få i sig behövlig mängd d-vitamin ska man gå utomhus i bikini/badbyxor 3 h/dag året om. Det lär inte lyckas. Sen har jag också hört att man för att få det från kosten ska bälga i sig 13 liter mjölk eller äta tiotals ägg. Vet inte om jag minns rätt med det var massor.

    SvaraRadera