20 september 2014

Skördefest

Festligheterna fortsätter, mitt liv är en enda karneval! Den här helgen är det skördefest på hela Åland. Det innebär att över 30 (tror jag) gårdar och företag öppnar sina dörrar för allmänheten. Man får köpa lokalproducerad mat eller färska råvaror och gårdsprodukter och på många av gårdarna har man ställt till med en massa roliga aktiviteter för både vuxna och barn. Vi åkte iväg tidigt på eftermiddagen och kom hem så sent att vi missat alla barnens sovtid. Men det var det värt. Det var folk på alla ställen, jag misstänker att hela Åland har varit på vift idag. Och nu förstår jag också varför så många har verkat ivriga inför skördefesten, det var både välarrangerat (fantastisk skyltning, bland annat) och trevligt.

Jag är överraskad över hur många bekanta och halvbekanta jag stötte på. Alltså inte för att jag inte förväntade mig att de jag känner skulle röra sig ute, utan snarare för att jag insåg att jag ju faktiskt har lärt känna en hel del människor här. Tiden har gått och allt är inte lika nytt och främmande som i början -hade detta evenemang gått av stapeln i juni hade jag knappast känt nån, nu stannade jag och pratade med minst tio sällskap. Så på ett sätt börjar det ju faktiskt kännas mer och mer som om vi bor här. Barnen träffade också flera klasskompisar som de lekte med. Hö- och halmhoppning fanns på alla de tre gårdar vi besökte och för en stund sedan fick jag en bild av en kompis som fotat våra barn när de hoppade i höet. Så här fint är det här på Åland, fortfarande (20° hela eftermiddagen, 16° klockan 20).

Gissa hur mycket hö vi hittade i kläderna när vi kom hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar