20 oktober 2013

Nu vet du vad du ska göra på onsdag!

... om du bor i Jakobstad, vill säga. Min Litt.Skap-kollega Ida-Lina Nyholm kommer att ordna Anti-Talents Live-show på After Eight nu på onsdag, den 23.10.

Vad handlar det här om, kanske du undrar.
"Antitalents” kan ses som en inverterad Idols- eller America's got Talent-tävling, där deltagarna ställer sig upp inför åskådarna för att visa något de INTE kan. Ofta skrattar vi åt de sämsta deltagarna i dylika tävlingar, hånar dem och kallar det hela förnedringsteve. Men varför är det tabu att vilja syssla med något man är dålig på? Hur kan det komma sig att okunskapen blivit orsak till några av våra största skamkänslor? Varför säger vi ”Alla kan inte vara bra på allt” med innebörden att den som inte kan inte heller bör? Vad skulle hända om vi istället för att alltid briljera avslöjade någon "mindre" charmerande egenskap?
Jag frågade av Ida-Lina ifall man alltså skall göra sånt man gärna vill vara bra på men inte riktigt behärskar eller om man snarare skall prova på sånt man inte alls kan inför publik? Hon svarade så här: 
– Man kan göra bådadera. Huvudsaken är att man gör något som man själv upplever att man är dålig på. Det kan ju vara något man aldrig testat, kanske just för att man tror att man är dålig på det.

Här kan du läsa mer om evenemanget på Facebook. Och här får du se vad det till exempel kan handla om!


3 kommentarer:

  1. Ha ha vilken rolig idé. Fast för mig skulle det säkert vara så att jag gör något jag tycker att jag är dålig på, fast som jag innerst inne hoppas att folk skulle tycka jag är bra på. Så skulle jag bli diskad. Och känna mig jättesur och besviken. Men innerst inne vara lite stolt över mig själv. För att jag ju egentligen kunde. Och vad duktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en jätterolig idé, och jag skulle antagligen göra något jag ändå är ganska bra på eftersom jag ju helst vill vara duktig, och så skulle hela idén fara. Eftersom jag insåg detta bestämde jag mig för att vara åskådare istället. Haha. Det är ju tur att vi har lite självinsikt i alla fall.

      Radera
  2. Nu såg jag trailern också och sitter följaktligen och gråter på jobbet.

    SvaraRadera