18 oktober 2013

Få saker

Det är få saker som gläder mig lika mycket som när mina barn öppnar sina böcker och tar sig in i andra världar, bara för att de vill. Det händer ofta. Båda läser jättebra, Lovis har kanske fyra tjocka kapitelböcker på gång just nu och Idun har just påbörjat en av sina första riktigt långa böcker: Tant Mittiprick. Storögt och hänfört berättar hon för oss vad som händer. Och jag njuter nästan mer än dem. Av att de kan läsa. Av att de förstår vad de läser och kan sätta sig in i berättelserna. Tanken på alla fina läsupplevelser de har framför sig gör mig dessutom alldeles lycklig. Att läsa måste ju vara det enklaste och bästa nöjet som finns.

Både Maria Turtschaninoff och Neil Gaiman har i dagarna skrivit om varför det är viktigt att läsa (länkar i morgon, bloggar från telefonen) och jag håller med dem i det de skriver.

8 kommentarer:

  1. Att läsa är urkul!! Jag läser flera böcker per dag åt Leon, och det är så otroligt att se hur han redan som 10-månader kan sitta stilla och lyssna på en halv "Pettson ovh Findus"-bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Vi ska nog också börja läsa för Edda snart, vi har en hög böcker med bitvänliga blad nånstans har jag för mig...

      Radera
  2. Jag förstår din glädje så bra. Jag blev också så glad då ett av mina barn, som jag inte har tänkt att blir en ivrig läsare,fick ett diplom i skolan därför att han vill läsa böcker hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Det är dessutom extra trevligt när ens barn delar ens intressen.

      Radera
  3. det är minsann kul att se ens egna barn också gilla böcker och att läsa! Man har det aldrig tråkigt om man har sällskap av en intressant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis så är det. Det är nog det bästa nöjet som finns, tänker jag gång på gång. Man behöver bara ett par någorlunda fungerande ögon och en bok. Bra.

      Radera
  4. Jag njuter av att läsa både för mig själv, men också åt barngruppen på jobbet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur för dem som har dig till dagistant!

      Radera