30 maj 2011

Hönsnytt

Agda har lagt ett ägg! Agda har lagt ett ägg!

Det här känns kanske som en väldigt vardaglig händelse, men det är det inte. Hittills är det bara Prippi och Prillan som har levererat, så döm om min lycka när jag hittade tre ägg i våra (okej, hönsens) reden i morse. Prippis är ganska stora och ljusbruna. Prillans är ljust turkosgröna. Och Agdas är avlånga, ljusbruna med några små, vita prickar på. Trots att vi bara har fått ägg av två hönor hittills har vi fått elva stycken på en vecka. Om de andra också börjar producera ägg i samma takt är det ju alldeles fantastiskt.

Dessutom verkar Prippi ha nåt lurt, hormonellt på gång, om vi har lite tur håller hon på att bli sur och börjar snart ruva. Då får vi kycklingar. Det skulle ju vara fantastiskt!

1 kommentar:

  1. ååh jag har också i många år drömt om att ha egna höns! jag tycker det är så obehagligt att köpa ägg i butiken då jag vet att de hönorna inte mår direkt bra som värpt dem. jenny www.tindla.wordpress.com

    SvaraRadera