4 december 2016

Nu vågar jag. Nästan.

Vi är hemma! Tjoho! Jag har inte vågat blogga hittills eftersom jag hade packat min datorsladd i det incheckade bagaget. Bagaget som försvann. Bagaget som i skrivande stund har varit borta i fyra dygn. Tre väskor och en bilbarnstol. Ingen har vetat var de har hållit hus förrän i natt, då verkade väskorna vara i Finland. Och nu fick vi just veta att de kommer hit med dem om en halvtimme. Hurra!

Finland har gjort allt för att imponera sedan vi landade.

Genast på flygplatsen fick jag ett meddelande av Anna (Friman), som hade hört ryktas att vi var i Helsingfors ett halvt dygn tidigare än beräknat. Hon frågade om jag hade lust att gå på Ingvar-premiär med henne (hennes man Max och min kusin Emma spelar båda med) och det var ju klart att jag hade lust med det! Caj släppte av mig mitt i Helsingfors, jag åt middag med Anna och min kära redaktör Jonna på Bronda, och sedan fick jag se den fantastiska möbelsagan som jag trodde att jag skulle få se först i februari. Den var jättebra på många plan! Jackpot från början alltså.

Efter det har vi njutit av följande saker:
  • Två dagar sol av tre möjliga
  • Rådjur på gården i morse
  • Två kakelugnar som fungerar, värmer och sprider mys
  • Barnen får leka med grannarna igen
  • Vår vän Ulrica fyllde 40 och bjöd på kalas igår, och vi fick tag i en superbra barnvakt som vi säkert kan anlita igen
  • Caj hittade julstjärnorna, de hänger nu i fönstren och är stämningsfulla
  • Vi får titta på två julkalendrar varje dag.
  • Vårt bord har kommit tillbaka från Elsa möbel och är superfint och turkost. Påföljden till vårt hurtiga färgval är att vi ska måla om i matrummet, i ett senare inlägg ska jag publicera bilder och be om råd (jag föreställer mig att Ninette kunde ha nån smart idé!)
  • Vi har premiärsovit i våra nya muminlakan, i vår jättesköna säng. Jag älskar att sova.
  • Vi var på kaffe och kaka till Isak och Natalie och Eivind för en stund sedan. 
  • Istället för att få en snöchock tycker jag - hör och häpna - att snön är charmig. Och vacker att se på. 
  • I morse när jag yogade fick jag en uppenbarelse. Plötsligt insåg jag precis var julgranen ska stå, det var så självklart att jag inte begriper hur jag inte har kommit på det tidigare. Mellan sofforna! Förstås!

Att tillbringa november i Malta var ett genidrag. Det mesta känns roligt, jag är mer utvilad än på länge och väldigt ivrig inför julmysandet. Jag måste bara bromsa så jag inte inbillar mig att jag ska genomföra alla idéer jag får. Jag vill inte ha julstress, bara julstämning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar