22 december 2016

Mänskligheten

Jag kan inte sluta tänka på hur absurt det är med julgranar. Jag är en hyfsat sansad och förhållandevis bildad människa som ändå årligen väljer att ta in ett träd i huset, hänga upp en massa krafs i det, udda prylar som varken är snygga eller passar ihop, knipsar fast en lång slinga specialtillverkade plastljus, kopplar in hela härligheten i eluttaget ... därefter tillbringar jag flera veckor med att åla på golvet med en gammal jaffaflaska för att vattna åbäket, det barrar, alla sticker sig på granen och till sist ska den ut och därefter kryper det fram barr på konstiga ställen i flera månader.

Jag tycker jättemycket om vår julgran, men det är en så makalöst märklig tradition. Hur kom någon ens på det här? Och fick andra att tycka att det är en bra idé?

(Om ändå det här vore det enda som förbryllade mig med mänskligheten. Om ändå.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar