23 mars 2014

Crop 5000

Ni vet det där projektet "crop 100" som går ut på att man skriver ett kontrakt med sig själv att man under ett år skall göra sig av med 100 prylar. (Man behöver inte nolla något om man skaffar tusen prylar istället för de hundra man gjort sig av med, vilket jag tycker gör att hela projektet lite förlorar sin poäng, men jag gillar verkligen tanken på att göra sig av med saker som inte längre behövs eller som inte fyller sin funktion. Jag tror verkligen att för många ägodelar skapar bekymmer och stress. Som jag har sagt förr: det är sällan för invånarnas skull man behöver bo i stora hus, de stora ytorna behövs snarare för alla grejer.)

För några veckor sedan började vi gå igenom en del skåp och lådor. Och vi har inte tänkt stanna vid 100 (den siffran har vi passerat med råge) utan enligt min make ska vi komma upp i 5000 saker. Jag är tveksamt optimistisk till siffran. Om vi lyckas finns det en risk att hela familjen i slutet av projektet sitter i en ring runtomkring vår enda djuptallrik och turas om att äta gröt med en gemensam sked... men det är faktiskt helt sanslöst hur mycket lättare det går att släppa saker när vi en gång har börjat. Det är också befriande att slippa saker vi inte har nån användning för.

Ett exempel: idag tog vi itu med ett skåp där vi förvarar ljusstakar och skålar och spel och annat. Inom loppet av ett par timmar (högst) hade vi sorterat bort 95 saker. Det mesta för vi till loppis, en del ska vi sälja och lite grejer slängde vi.

För varje grej som ryker kan jag andas lite lättare.

2 kommentarer:

  1. Ja, du har nog rätt i att om man har för många saker så skapar det lätt en stress och oro. Å det är ju så skönt att göra sig av med lite saker nu som då. Jag är nog lite en sån som samlar och sparar och tänker att jag kan ha nytta av de där sakerna sen nångång.. Men när kommer det där sen sist och slutligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Jag undrar också när det där sen kommer. Och eftersom jag är äldre än du (hehe) har jag insett att det kanske aldrig kommer och att jag nästan aldrig saknar sånt som jag har gett bort. Den vissheten gör det hemskt lätt att stoppa grejerna i loppislådan. Samt känslan av lätthet som infinner sig.

      Radera