23 mars 2014

Anna Hs fråga

Anna H skriver: Hej! Hur sover Edda på dagarna? Sover hon bättre dagtid ifall nätterna är dåliga? Hur sov hon dagsov som yngre? Var sover hon under dagen?
Vår dotter Ella är 7 mån och har alltid sovit jätte lite på dagen, nätterna har varit bättre men börjar nu bli tyngre med mera vak. Intresserar mig därför att höra hur barn som sover dåligt på natten sover på dagen.

Jag svarar: Edda sover varierande länge också på dagarna, men i allmänhet går det ganska bra. De senaste nätterna har också varit rätt bra, så nu vet jag inte vad jag ska tro, men jag hoppas förstås att hon håller på att lära sig de rutiner vi hållit fast vid de senaste månaderna. De ser ut ungefär så här: Edda vaknar sjutiden eller då stiger vi upp om hon varit vaken länge innan dess. Hon äter morgonmål och får dagsstassen på sig, sen är hon vaken ungefär till halv nio, niotiden. Då sover hon allt från en timme (en dålig dag kan det till och med vara bara en halvtimme, men det händer inte så ofta) till tre timmar (det händer inte heller så ofta numera, kanske en eller två gånger i veckan. På eftermiddagen sover hon från ungefär klockan två till allt från tre till fem (ovanligt), beroende på hur förmiddagssömnen har varit.

Jag tycker inte att jag ser jättestor skillnad mellan nattsömnen beroende på hur dagsömnen har varit. Ibland kan hon sova dåligt ett helt dygn eller två, ibland sover hon jättebra både dag och natt. När hon var riktigt liten sov hon ju jämt och ständigt, då orkade hon vara vaken 1,5-2h i ett kör och sen sov hon, men vi har kört det här tvåpass-systemet ända sedan hon började sova mindre om dagarna.

Oftast (om det inte är svinkallt, vilket ju inte har hänt jätteofta under senaste vinter) sover hon ute i sin vagn.

Hoppas att Ellas sovande reder upp sig. Jag fick höra nyligen att det inte behöver vara dåligt för bebisen att sova lite, det kan ta över ett år för barnets nervsystem och annat viktigt att utvecklas så att hen lär sig skillnad på natt och dag och lär sig sova i längre pass. Det är väl bara för oss föräldrar att uthärda tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar