19 januari 2012

Svar till Sara

Sara frågade: Hur kan man så lätt gå från nattsuddare i norden till en glad djungelskit som lägger sig kl 10 och skuttar upp kl 6? om det blir för mycket tidiga kvällar+tidiga morgnar härhemma känns det som att jag bli berövad min identitet. i Afrika däremot: inga problem. Aktuellt när jag nu håller på att uppfostra en ny generation nattsuddare...



Först tänkte jag skylla på tidsomställningen, men sedan såg jag att det var lika för dig när du åkte till Afrika, så det stämmer ju inte. Kanske det beror på att inomhus-livet i varmare länder är obefintligt? När det blir mörkt är det bäst att gå och sova, för det finns inte så mycket att göra utan dagsljus?


Fast det håller på att förskjutas lite här. Nu har vi varit här i två veckor och från att ha somnat mellan åtta och nio blir det mer och mer nio-tio som gäller. Jag skall försöka fortsätta lägga mig tidigt. Det är många år sedan jag sist sovit så många niotimmarsnätter som jag gjort här, och jag vill gärna fortsätta med den vanan.


Fråga två: hur känns det att konfronteras med pärmbildsförslag? Brukar du ha idéer och ge direktiv eller hur blir man nöjd? 




Jag har ju bara upplevt en illustrations- + pärmbildsomgång än så länge, och eftersom min illustratör och goda vän Joanna Vikström-Eklöv är både duktig och enkel att diskutera med har det aldrig varit några problem. Det var hon som bestämde, men vi diskuterade under planeringens gång, vill jag minnas. Hur blir din pärm? ÅH vad jag ser fram emot att läsa boken!

1 kommentar:

  1. Det där med att vakna tidigt på morgonen av sig själv skulle jag också vilja uppleva. Har försökt göra det då jag turistat, men eftersom jag inte varit längre bort än till Island har det inte funkat så värst bra. Läser med spänning hur länge det håller i sig. Kan det ha betydelse att ni inte har tv? Om ni inte har det alltså.

    SvaraRadera