29 maj 2017

En liten önskan

Nästan varje dag undrar jag varför vi bor här i Finland. Här är kallt, rått och trots att sommaren står för dörren har jag ytterbyxor, mössa och vantar då jag cyklar till jobbet på morgnarna. Och varje gång har jag lika lätt för att minnas svaret: vi bor här för att vi har släktingar och vänner i närheten, vi bor här för att Finlands sociala trygghet (än så länge) överträffar det mesta, för att sjukvården fungerar, för att jag har möjlighet att jobba som författare här, för att vi har ett hus vi trivs i osv.

Men det tar så länge innan det blir varmt. Jag har halsduk och yllesockor på mig alla månader utom juli (och till och med då, ibland). Jag önskar mig bara lite värme. Så där 17-25 grader skulle sitta fint.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. <3 Vi tackar ja, hoppas på att få komma tillbaka någon gång. Jag funderar på hur det skulle vara att ta sig till Malta med tåg. Det skulle ju ta rätt länge, men tänk så mycket man skulle hinna se på vägen! Och sen båt mellan Sicilien och Malta då...

      Radera