30 september 2015

Smygfarfar

Mina senaste besök i huvudstaden har varit korta och extremt effektiva. I dag gick tiden så fort att jag inte trodde mina ögon när jag tittade på klockan. Jag trodde att vi suttit och diskuterat i ungefär en och en halv timme när det hade gått fyra. Och så är det väl när man har trevligt. Sen åt vi lunch, nu är jag redan på väg hem igen.

Orsaken till mitt huvudstadsbesök den här gången var ett möte kring den nya läseboken för ettan, som jag har äran att få vara med och skriva. Läromedel, alltså. Först var jag tveksam till projektet, jag har ju så mycket annat på gång, men jag kunde inte riktigt motstå chansen att jobba med min vän Ida-Lina, som jobbar som läromedelsredaktör, och med min medförfattare Pia af Hällström, som är lärare. Och vet ni: det är så otroligt roligt! Det har visat sig att jag verkligen gillar att skriva läseböcker (också). Vi har redan hittat helt rätt illustratör för jobbet, och har dessutom förmånen att få jobba med en supertrevlig ombrytare, som jag träffade för första gången idag. Samarbetet i arbetsgruppen fungerar jättebra och eftersom vi är bra på lite olika saker är det nästan alltid någon som vet svaret på de frågor som uppstår.

Vi jobbar på i flitig takt och idag bestämde vi titeln på den nya läseboken. Den ska heta Smygfarfar. Världens bästa namn. (I vanlig ordning har jag lyckats klämma in en pensionär i berättelsen.)

Målet (som i nuläget inte verkar vara några problem alls att nå), är att boken ska komma ut lagom till nästa höst, samtidigt som den nya läroplanen för grundskolan tas i bruk. Så om du är lärare: passa på att skaffa den nya läseboken. Jag tror den kommer att bli jätterolig!

6 kommentarer:

  1. Vad roligt! Titeln låter väldigt trevlig :) Jag hoppas att boken har texter på olika nivåer som tar hänsyn till barns myyycket olika läsutveckling i den åldern. Själv läste jag rätt bra redan innan jag började i skolan, medan vår äldste son hade jättesvårt med läsningen. Det skulle vara korta meningar, enkelt, få ord och långsam takt. De flesta böcker gick för snabbt fram för honom. Samtidigt är jag medveten om att det finns duktiga läsare också. Säkert en utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det blir flera olika nivåer, så att både sådana som kan läsa och sådana som inte alls har knäckt läskoden ska få något att bita i. Visst är det en utmaning, men jag tror vi är på rätt väg (vi har läst många läseböcker på vägen :) )

      Radera
  2. Pia frågade i våras om jag ville vara med i projektet. Hade jag ha vetat att det förutom Pia är du och Ida-Lina så hade jag inte tvekat en sekund. Förstår att ni har roligt i det gänget. Jag finns på G18 snett mittemot om ni märker att ni behöver förstärkning... Nå nä, skämt åsido. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så roligt det hade varit om du hade hängt med också! Vi vet var du sitter sen när vi behöver förstärkning, jo :)

      Radera
  3. Jag säger bara ÄNTLIGEN! För de där böckerna som hittills använts, suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tänkt lika och är rädd att jag får äta upp mina klagomål nu :) Det kanske inte är så lätt att göra en bra läsebok. Men jag vore ju dum om jag inte gav det ett försök, och att jobba med Pia och Ida-Lina går verkligen som en dans, så jag tror det blir bra!

      Radera