7 maj 2014

Ställtid

För många år sedan läste jag Tio tankar av tid av Bodil Jönsson. I den stod det om hur viktigt det är med ställtid, alltså den där tiden då man verkligen inte jobbar på det man har tänkt göra utan istället sysselsätter sig med annat i väntan på att komma igång (så där fritt tolkat). Hon kallade det för ställtid och berättade att den tiden är helt nödvändigt för att förbereda tankarna och annat på att göra det där som man egentligen planerat åstadkomma.

Jag behöver tydligen en massa ställtid för att skriva. Min plan är varje dag att börja skriva klockan 10. Men ofta tar det en timme eller mer innan jag faktiskt börjar. Innan det kollar jag olika bloggar, ser på youtubeklipp och har dåligt samvete för att jag inte tar mig i kragen. Men sen, vet ni. När jag har fått göra lite annat och slutligen inte täcks sitta och förhala mitt skrivande, då kommer jag nästan alltid igång. Och det går mycket bättre än de dagar då jag tvingar mig börja direkt. Så något händer nog där under ställtiden, vill jag påstå.

Sen läste jag häromdagen nånting i stil med "det du gör medan du skjuter upp ditt arbete är det du egentligen borde jobba med."Det har jag svårare att tro på. I så fall skulle nog enormt många av oss vara professionella facebookare och slösurfare vid det här laget.

10 kommentarer:

  1. Det är intressant detdär med ställtid... Även om jag ibland skulle vilja ha mindre av den så är jag ofta väldigt effektiv när ställtiden sedan övegår i "aktivitetstid"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och utan ställtiden skulle din effektivitet när du kommer igång bara vara en skugga av vad den är nu, det är jag rätt säker på!

      Radera
  2. Glömde skriva: Det är fascinerande hur mycket som ändå verkar ha hänt "i skallen på en" under ställtiden... Saker kan liksom vara helt klara sedan när man väl övergår i aktivitet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis. Jag tror vårt undermedvetna är väldigt aktivt också när vi inte märker det.

      Radera
  3. Så intressant! jag bannar mej själv allra mest för ställtid, men kanske jag ska paja lite mer och sen ge järnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställtiden behövs, Pia! Se den som en kreativ satstagning.

      Radera
  4. Men alltså, vad skönt att läsa det här! Ställtid, helt perfekt. Det behöver jag mycket av. Jag ruvar och ruvar, sen splurtar jag ur mignsom en ketchupflaska. Tack för det här!

    SvaraRadera
  5. Anna Häggqvist12 maj 2014 kl. 20:58

    Absolut, den boken var länge min bibel då jag väldigt ofta måste pyssla med något före jag kom igång. Före nätet något med händerna. Själva begreppet ställtid har dock kommit lite i skymundan med småbarnstidensrobotrutinleverne (speciellt då mycket ensam mamma) men tack för att du påminde mig! För man behöver absolut ställtid, åtmingstone jag, och begreppet i sig tar också bort usla samvetet som jag ofta kan ha då hjärnan håller på och programmerar om sig o jag får intet vettigt gjort.
    Synd ni flyttar, vi flyttar nämligen till Jakobstad i sommar :)
    Ha en bra flytt (tänkte skriva lugn, men det är väl inte ens möjligt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant att ni också flyttar hit! Synd jo att vi försvinner. Ska ni stanna här för gott eller är det tillfälligt? LYCKA TILL med flytten, det är ju inte så kul att packa och bära, men blir nog desto bättre när man kommit i ordning...

      Radera