20 september 2011

En listornas kvinna

Catariina skriver klokt om prestationskrav och om att hålla många bollar i luften. Kloka Sara bloggade också om det här igår. Och nu gör jag detsamma.

För det är ju precis så där jag är. Kanske inte gällande jobbet, men gällande fritiden. Jag går omkring med en ständig lista i huvudet på saker jag borde göra. Inte bara för att kunna känna mig duktig, i någon form är det också frågan om ett kontrollbehov, att veta att saker är uträttade gör att jag tillåter mig slappa och slöa sedan. Men det är inte så ofta jag kommer så långt.

Jag tycker om att känna mig duktig, driftig och effektiv. Men det har sitt pris. Jag säger bara: kronisk magkatarr. Men det blir bättre, det intalar jag mig i alla fall. Jag försöker aktivt att inte känna mig skyldig över allt jag inte gör. Jag försöker banka in i min arma skalle att jag inte behöver göra allt som alla andra gör, sammanlagt.

Caj är till god hjälp här. Han är bra på att ta det lugnt, göra en sak i taget och han skulle aldrig få mig att känna mig lat. Han bekräftar mig sällan för att jag har varit effektiv och fått mycket uträttat, utan oftast bara för att jag är jag. Bra man, må jag säga. Om jag ligger och slappar och läser eller vill göra något som i mitt personliga protokoll inte genererar ett resultat är han alltid uppmuntrande. Ständigt stöttande. Tur att jag har honom!

Eftersom jag är en listornas kvinna strukturerar jag här upp mitt liv. Varsågod. (Gör gärna en egen lista i kommentarfältet!)

Saker jag prioriterar:Att vara hemma med familjen. Att städa (inte så jättegrundligt) en gång i veckan. Att läsa böcker. Att läsa bloggar. Att laga mat. Att skriva. Att jobba. Att krama barnen.

Saker jag önskar att jag prioriterade: Kulturella evenemang. Cafébesök. Träning (fast jag har faktiskt blivit bättre och tränar 2-3 ggr i veckan sedan ett par månader tillbaka, så snart får nog den här punkten flytta upp ett steg). Att förnya mitt företag, rita nya mönster och hitta på nya produkter. Att pyssla och leka mer aktivt med barnen. Läsa mer än en saga om dagen för dem. Loppisbesök. Auktioner. Inredning. 

Saker jag inte prioriterar: Tvätta fönster. Klippa gräs. Städa på gården (hela sommaren har jag tänkt göra något åt saken men ALLT annat går före). Hemmapartyn. Shopping. Världsnyheter.


Igelkott ritad av Idun. Har inget med inlägget att göra. Bara fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar