13 april 2021

Tre olika jobb

Det här med att vara författare är egentligen tre olika jobb.

Ett jobb är att skriva böcker. Jag hittar på en massa, det är superroligt. Jag kan få en idé, och mitt jobb går ut på att spinna vidare på den här idén, ibland i några veckor eller månader, ibland i flera år, som just nu. Jag jobbar för femte året i rad på samma bok, det tar en evighet och har förändrats helt otroligt mycket, det är väldigt spännande och jag har ingen aning om vad det kommer sluta i. Jag har full tillåtelse att som vuxen vandra omkring i mina egna fantasilandskap, hitta på människor som inte finns, bygga världar, gå på äventyr i mitt eget huvud. Det är makalöst och helt otroligt att det faktiskt är mitt jobb. Nästan varje dag tänker jag på vilken tur jag har!

Ett annat jobb är att i tanken gå bredvid mig själv hela tiden och iaktta hur jag jobbar, eftersom den tredje delen av mitt jobb går ut på att prata om mitt jobb, och för att kunna göra det måste jag analysera mitt skrivande. Det här är något jag gör mer och mer, och det känns lite ... fånigt. Samtidigt som det förstås är nödvändigt. Kanske de flesta jobb är så här i någon mån. Men nog är det ju lite lustigt. Det blir så meta, alltihop. Det känns symtomatiskt för den här tiden också, att det inte räcker med att man gör det jobb man tror man har, man har dessutom ett extrajobb som går ut på att iaktta och analysera hur man utför sitt grundjobb, eftersom en del av ens jobb går ut på att diskutera sitt arbetande med andra. Det är som om jag frivilligt är min egen vakt, min egen övervakare. Det är både bra och dåligt, bra för att jag kan lära mig av mig själv, dåligt för att jag blir så självmedveten.

Det är så introspektivt och navelskådande, alltihop. Samtidigt är det förstås också väldigt utvecklande, och den här introspektionen gör att jag lugnar ner mig i vissa skeden av skrivprocessen. Som just nu, när jag som sagt håller på med samma text som jag har jobbat med jättelänge och skriver om slutet för jag vet inte hur vilken gång i ordningen. Då är det till stor hjälp för mig att prata med andra författare, eller läsa om andra författare som befunnit sig just exakt här, och kommit ut på andra sidan med förståndet i behåll, och som kan berätta om sin process just för att de också har analyserat sig själva.

Det tredje jobbet ja, det är förstås då att prata om mitt jobb. Att berätta för andra hur jag jobbar, vad jag egentligen gör när jag är författare. Att resa runt i skolor och på bokmässor och prata och prata. Vissa saker jag säger har jag upprepat hundratals gånger, det är inte så farligt om det bara är jag som hör mig själv på repeat, men jag kan tycka det är lite genant ifall någon annan måste höra mig dra samma prat flera gånger. Den här delen av jobbet är verkligen någonting helt annat att skriva, men jag gillar det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar