31 oktober 2017

Årlig bokmässorapport

Nu är det tisdag och det har redan gått en hel dag och två nätter sedan jag kom hem från årets bokmässa. Min Facebookfeed har varit full med minnen från tidigare år, och jag insåg igår att slutet av oktober de senaste åren verkligen har varit suveräna. Det har varit boksläpp, fester, intervjuer, resor (både till Island och Malta de senaste åren) och en massa fina människomöten. Det jag däremot insåg i år är hur otroligt dålig jag har blivit på att dokumentera det hela. Några slarviga instagrambilder på sin höjd. Ni ser ju själva. Håhå.

Nu är i alla fall Rakels mirakel verkligen ute på riktigt. Många (både barn och vuxna) köpte den på mässan, Schildts & Söderströms gick igår ut med att mässförsäljningen ökade med 30% jämfört med fjolåret och innerst inne låtsas jag att det beror på att Rakels mirakel köptes av så många. Sånt får man fantisera om när ens jobb är att fantisera.

De programpunkter jag medverkade i blev lyckade, jag fick sitta i en diskussion med Katarina Gäddnäs, Karin Erlandsson och Katarina von Numers-Ekman på torsdagen och prata om hur man skriver så barn får lust att läsa, och på fredagen deltog Joanna, Karin och jag i en show för slukaråldern. Många barn lyssnade och ställde frågor och efteråt fick vi signera massor av böcker. Det är inte klokt vilka fina barnböcker det finns i höst, alltså! Jag tänkte på det när jag satt där, att det verkligen är en ära att få vara en del av den finlandssvenska barnboksutgivningen då sällskapet är så kanonbra (eller kaninbra som jag skrev i misstag, hehe). De andra som deltog i showen var Minna Lindeberg och Jenny Lucander med boken Snön över Azharia, och Malin Kivelä och Linda Bondestam med Den ofantliga Rosabel. Och så Karin med Pärlfiskaren, och vi. Läs alla böcker!

Några av höjdpunkterna under mässan:

  • Att gå på kaffe med Karin och Amanda. Jag vill att de ska vara mina grannar. Bra människor som dessutom skriver bra böcker!
  • Hotellets kuddar. AH! Hotell Glo har underbara sängkläder, så är det bara. Joanna och jag tillbringade cirka fjorton, femton timmar i sängarna det där första dygnet, bara för att det var så himmelskt bekvämt.
  • Att titta på det här klippet. Joanna och jag kan det utantill snart. Fruktansvärt kul. Naglarna! Tonläget! Innehållet!
  • När Joanna och jag kom till mässan första dagen och letade efter SetS monter och upptäckte var den var eftersom ett två meters foto av oss hängde i taket ovanför.
  • När det visade sig att jättemånga i publiken hade läst Pensionärsmaktsböckerna. Jag smalt!
  • Mässminglet i Schildts & Söderströms nya lokaler på lördag kväll var jätteroligt, särskilt att prata med världens bästa Martina. I något skede får vi alltid ett skrattsammanbrott så magarna krampar, hon är en av de roligaste jag vet. Det gick däremot dåligt för mig och Jonna i kontorsstolsracet, men den årligen återkommande pyramiden var större och bredare än förr, och ingen skadade sig i år. Dessutom fick jag träffa personen som har gjort pärmen till min vårbok (det är inte offentligt ännu, så jag berättar mer om det då vårkatalogen är ute), och hon var jättetrevlig!


Så lite dåliga bilder på det.

Joanna och jag innan vi åkte till mässan på fredag.

Där! Där hängde vi, i nobelt sällskap.

Vi hittade en häst som hade likadant hår som jag

Jag lyssnade på Tomas Sjödin, Amanda Audas-Kass och May Wikström

Vi försökte verkligen fånga oss på bild, men det gick ganska dåligt

Sängarna och SNL. Här hängde vi.

Pyramiden. Tyvärr är det lite lägre till tak i det nya kontoret, annars hade vi gjort fyra våningar!

En hotellfrukost av tre. Glo är mästare både på frukost och sängakläder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar