5 juni 2016

Sommar på gården

Räven har ätit upp en av våra hönor. Nu har vi bara fyra kvar: Tomten, Kaliselott, Broiler och Sotnos. Vi ska nog skaffa ett par till, tror jag.

Jag har planterat ut en massa grejer i växthuset, det är roligt. Körsbärstomater, spagettisquash, busktomater, gurka, en massa kryddor, paprika, chili och majs, (som kanske blir klar först i vinter nån gång eftersom jag planterade dem så sent). Men när jag på youtube letade upp anvisningar för hur man ska tillreda spagettisquash blev jag milt irriterad. I båda videona jag såg pratade kockarna om pumpasorten som ett så BRA ALTERNATIV till pasta, eftersom man ju alltid får så dåligt samvete då man har ätit carbs (hö hö) och att den här grönsaken är så fantastisk eftersom den ser ut precis som spaghetti men innehåller nästan inga kalorier. Så sorgligt att huvudorsaken till att man äter en grönsak är att den liknar något som alla, underförstått, borde undvika. Egentligen.

Vi har börjat skrapa huset. Det är outsägligt tråkigt. Om man skrapar och målar huset själv tar det veckor eller månader, men man kan tänka: oj så mycket pengar vi sparar, nu kan vi åka iväg på semester till utlandet. Om man anlitar en firma som gör det kan man tänka: oj så skönt, nu kan vi sitta här i trädgården hela sommaren och njuta av vårt nymålade hus, och dessutom blir det ordentligt gjort eftersom proffs sköter om det. Men dyrt blir det förstås. Jag undrar om det ändå inte är värt det.

Edda har haft vattkoppor (hon slapp lindrigt undan med bara tolv stycken och inget kli alls, alla var på ryggen. Det känns osannolikt lyxigt). De stora barnen har sommarlov. Caj är hemma med skaran och jag jobbar lite ännu, fram till midsommar, har jag tänkt. Så där på halvfart, åtminstone. Jag har redan en massa projekt i höst (bokmässorna! två boksläpp! en turné!), höstarna är alltid hektiska, har jag märkt. Så nu ska jag riktigt medvetet dra ner på tempot och satsa på att läsa mycket.

Just nu håller jag på med Salla Simukkas böcker om Lumikki (Röd som blod, Vit som snö och Svart som ebenholts), de är riktigt spännande. Och sen ska jag läsa del tre i Siri Pettersens Odinsbarn-serie. Den vet jag att jag kommer gilla.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var lumpet och lömskt. Men jag är faktiskt jätteglad över att han bara tog en! Grannens höns råkade sämre ut...

      Radera
  2. Var är du och vad gör du?
    Har räven tatt dej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle nästan kunna tro det, va? Jag vet inte riktigt, jag har blivit så dålig på att blogga. Stoppar mig själv redan innan jag ens har satt mig vid datorn. Jag är lite för trött och privat och vill bara uppleva och inte dokumentera så mycket, kanske. Var och varannan dag funderar jag på att sluta blogga helt, men inte ids jag nu sluta, efter åtta år på den här bloggen och elva år som bloggare. Så jag tar det lite lugnt istället.

      Idag firar vi t.ex. Edda (en dag för sent, eftersom jag var borta igår och vi ville vara ALLA då vi sjöng upp henne). Hon har fått en liten, röd balanscykel och rullar omkring här inne nu och låtsas köpa olika saker i olika hörn av nedre våningen. Stora barnen viker origami. Jag ska yoga lite snart, tänker jag mig, min nacke bara bråkar och krånglar. Och sen ska vi börja ställa och baka till kalas som vi ska ha i morgon.

      Radera