12 februari 2012

Le Vauclin


Det är meningen att vi skall stanna i nästan tre veckor på detta ställe. Men jag är inte övertygad. Stranden är så oändligt långgrund och full av sjögräs och blåser gör det så hattarna flyger, jag vet inte om jag vill tillbringa min sista tid i Karibien så där halvnöjd. Å andra sidan är vår värd så fantastiskt snäll och viker sig dubbel för vår skull, idag kom han in med en stor klase gröna bananer och en bit torkad torsk och instruerade oss hur vi skulle göra lokal kreolsk mat, det blev inte särskilt gott, men omtanken är så hjärtevärmande. Han kom också och hämtade våra smutskläder i morse, levererade dem en dryg timme senare för att vi skulle få hänga upp dem och meddelade samtidigt att han hängt upp de största plaggen nere på sin gård eftersom de knappast ryms på vår torkställning här uppe. Nu ikväll knackade han på och levererade nämnda kläder, prydligt vikta. Barnen gav också honom ett par snäckor, han återvände sedan med två stora, jättefina snäckor åt dem, de blev jätteglada.

Jag vill inte göra honom besviken genom att meddela att vi funderar på att sticka tidigare. Hans bil hade ju gått sönder och han har knappt råd att reparera den, samma sak gäller tvättmaskinen har jag på känn. Dessutom har vi ingen annanstans att bo.

Jag tror vi ger det några dagar för att kolla vilka vibbar vi börjar få av trakten. Vad tycker ni? Skall vi jaga efter något bättre för att maximera vår tid här eller skall vi vara snälla och nöja oss för att inte trampa någon på tårna? Skall vi tänka på oss själva eller på vår snälla hyresvärd?

3 kommentarer:

  1. Ni ska utan vidare tänka på er själva och vad ni vill. Det är ju er semester och ingen annans så gör det bästa av den.

    SvaraRadera
  2. Kanske ni behöver varandra. Men i ärlighetens namn så skulle jag nog se till att jag själv har det bra,och trivs,och kanske det är just det han behöver få veta :) Njut nu de sista veckorna och gör det hjärtat vill, det är det viktigaste!

    Pia

    SvaraRadera
  3. Både och. Betala hyran åt er snälla hyresvärd och sök ett bättre boende, som ni är nöjda med.

    SvaraRadera