28 december 2011

Snuvad på konfekten

Idag frågade min kollega ifall jag fått firmajulklappen han personligen lämnade i vår postlåda kvällen innan julafton: en konfektask och ett köpkort till en affär här i stan. Det hade jag inte. För den har vi inte sett röken av. När jag diskuterade saken med grannfrun berättade hon att många brukar sätta ut presenter till postiljonerna i sina postlådor, och att vår kanske trodde att det var en julklapp till honom/henne och plockade den med sig.

För det första skulle jag inte komma på tanken att tacka vår postiljon eftersom vi inte har varit jättenöjda över hanteringen av dagstidningarna. De knölas hänsynslöst in i postlådan ovanpå varandra och blir skruttiga och i vissa fall sönderrivna ifall vi inte tömmer lådan varje dag.

För det andra: ifall det finns en Citymarketplastpåse i postlådan innehållande en konfektask och ett generöst presentkort är det väl ändå ganska inbilskt att helt kallt räkna med att det är en postiljonspresent och ta den med sig, tycker ni inte? Folk lämnar ju saker och presenter i varandras postlådor lite hela tiden här kring jul, postfolket kan väl inte räkna med att allt utan namn på är till dem, heller?

Nå, jag gick och beklagade mig till utdelningen och hoppas att få upprättelse. För jag känner mig bokstavligen snuvad på konfekten. Det har jag aldrig gjort förr. Inte i den sanna bemärkelsen i alla fall.

9 kommentarer:

  1. När min pappa delade nattpost (tidningar) brukade han få massor med choklad till julen... eller så trodde vi?! Det brukade nog vara ett kort med där det stod att det var till postiljonen, men kan ju vara att man inte alltid kollar allt så noga mitt i natten i mörkret.

    SvaraRadera
  2. Fniss! Hoppas du får tillbaka presentkortet! Konfekten är säkert uppäten.

    SvaraRadera
  3. Oca: antagligen var ju chokladen till er också, men jag har varit helt ovetande om traditionen att ge postutdelaren gåvor. Och som sagt är vi inte så nöjd med vår. Jag hoppas i alla fall jag får tillbaka köpkortet, det var värt rätt mycket...

    Sara: Jo, konfekten börjar jag inse att jag kanske får ge upp hoppet om. Men presenkortet, som sagt.

    SvaraRadera
  4. Aldrig hört att man brukar ge gåvor åt postutdelaren. Men synd om er postiljon uppfattade det som en gåva då, hoppas ni får tillbaka nån del av gåvan.

    SvaraRadera
  5. Oj men nej! Kan ju förstå om postutdelaren trodde att chokladen var en gåva, men presentkortet?! Dessutom tycker jag väl inte att man ska kolla in i en påse om det inte uttryckligen står "Till Postutdelaren" på den! Det är ju faktiskt ER postlåda, inte postutdelarens! Hoppas det reder upp sig!

    Linda

    SvaraRadera
  6. Nej men hjälp, det är ju stöld! Skulle ni inte ha lagt med ett julkort med texten "tack snälla postiljonen och god jul" om ni nu velat tacka denne??? Hoppas ni får allt tillbaka!

    SvaraRadera
  7. Ojdå. Ja i våra trakter (höghus efter höghus) tror jag inte folk brukar ge postiljonerna choklad.O fast man sku ge sku det väl kanske stå nåt på ett litet kort kanske? Hoppas det reder ut sig! Mänskligt misstag, om än rätt snopet! :(

    SvaraRadera
  8. Det ordnar sig, köpkortet har jag fått tillbaka och chokladen borde vara på väg. Tack för era sympatier!

    SvaraRadera
  9. Grannfrun flinar lite....jag ser ju tydligt hur detta har gått till...postiljonen ha öppnat påsen, sett chokladen, men inte presentkortet. Sen har han/hon håxat att oj, detta var ju inte till mig, men då inte kunnat lokalisera varifrån han/hon tagit den.Tur att ni fick presentkortet tillbaks och jag tycker ju postiljonen borde köpa er en kofekt om han/hon redan ätit upp er, för jo, dom får massor med choklad runt jul...

    SvaraRadera