1 juni 2010

overload

Jag försöker lära mig GIMP. Alla i formgivningsbranschen använder naturligtvis Adobes program och jag har utvecklat ett starkt mindervärdeskomplex eftersom jag blir så mobbad av mina kollegor för att jag inte gör detsamma utan håller mig till det programpaket jag är van vid. (Det kan inte nämnas här, gör jag det löper jag stor risk att bli svartlistad i hela världen.) Nå, nu är ju inte grafisk formgivning överhuvudtaget det jag gör mest, men eftersom jag lovat layouta en bok och behöver göra en hel del bildmontage måste jag på något vis lära mig. Jag äger ett par bildredigeringsprogram från förr, men kände att jag behövde ett nytt, fräscht, för att komma igång. Jag behärskar nämligen inget av de befintliga heller. Jag tar sån stress över det här. Och blir gråtfärdig så fort jag försöker göra något. Det är jobbigt att inte kunna saker, utan vara tvungen att lära sig dem. Min hjärna är alldeles för gammal och grå och viljan finns inte. Fattar faktiskt inte hur jag a) orkat gå i skolan i 19 år utan att bli galen av att lära mig nya saker hela tiden (i och för sig gav det mig slutligen kronisk magkatarr, det fick jag papper på igår) b) inte blivit bättre på att ta till mig ny kunskap än så här när jag haft så lång tid på mig att öva.

4 kommentarer:

  1. här är en till inlärningsmotståndare. det är ju bara sååååå jobbigt!

    SvaraRadera
  2. Mina sympatier! Få saker är så frustrerande som att försöka skaffa sig rutin. För aldrig behöver man den så intensivt som när man försöker bygga upp den. Jobbigaste saker att försöka lära sig de senaste månaderna tror jag nog är ackordanalys och att backa med släp efter traktorn. Det sistnämnda gör mig så frustrerad att jag svettas och blir arg. Och då tycker jag, i princip, om att lära mig nya saker. Men det handlar nog mest om att jag tycker om den där hisnande och förnöjda känslan av att behärska det jag inte tidigare behärskade - processen dit är däremot inte alltid så njutbar.

    (För övrigt har jag länge tänkt att jag skulle vilja behärska Gimp jag också, och inte bara snöa in på Adobes program.)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vad Gimp är, men låter som något jag inte vill beblanda mig med... (ok, ok, jag är apple och adobe -evangelist - så gott som). Men det här med att lära sig nytt - jag förstår din vånda så väl, håller själv på att lära mig att göra nätsidor... Värre än att lära sig det är nästan det då man märker hur lite man kan!

    SvaraRadera
  4. Googlade GIMP - blev nyfiken i alla fall... Ska kanske rekommendera den åt en bekant, som har en Mac, men behöver gratis bildbehandlare...

    SvaraRadera