13 oktober 2016

Ritualerna

I den ljuva ungdomen behövde jag bara slänga mig ner på sängen, så somnade jag där. Eller nån annanstans, om jag inte hade slängt mig på sängen. Jag har i och för sig aldrig sovit gott på tåg eller buss, men har ändå inte dragit mig för att resa vid underliga tidpunkter eller sova i korridorerna på Viking line, insvept i en sovsäck (tack och lov hände inget, nu när jag har hört hur farligt det kan vara på båtarna är jag rädd i efterhand för min egen skull).  Jag trängde ihop mig med min bästis i hennes 80 cm breda säng när jag sov över, eftersom vi båda två var för lata för att bädda, vi sov så gott så. Jag och Caj sov också i en åttiocentssäng med jämna mellanrum (alltså 80 cent på bredden, inte längden) när vi var unga och storsinta.

Att sova har inte varit ett problem.

Sen fick vi barn.
Sen fick jag sömnstörningar som kommer och går.

Numera behöver jag:
  • varma sockor 
  • borstade tänder 
  • tvättat, insmort ansikte
  • pyjamas
  • täcke
  • kanske en extra filt
  • bettskena
  • öronproppar
  • utrymme
 Sen somnar jag som en stock. (Hur länge jag sover är en helt annan femma.)

3 kommentarer:

  1. Jag känner verkligen igen mig i listan du har. Själv sover jag alltid med varma sockar, öronproppar, ögonbindel och bettskena. Är en en rutin att ta på sig det innan man går och lägger sig. Missar man någon så känns det fel till man har fått ordning på allt. Med både öronproppar och ögonbindel sover jag hur djupt och skönt som helt. Utan öronproppar och ögonbindel har jag svårt att somna även om det är helt tyst och mörkt. Gillar känslan när man pluggar in öronpropparna djupt i öronen och man hör hur alla ljud stängs ute med och mer för att till slut bli helt tyst. Hur skönt som helst. Ibland blir jag dock lite öm i öronen av att sova med öronproppar. Har du något bra tips på sköna öronproppar som fungerar bra att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det finns bara ett märke som funkar för mig: Bilsoms gula, small-öronproppar (och nu slår det mig att jag verkligen måste skaffa flera inför resan!) De är lagom små och ändå effektiva. Har aldrig ont av dem.

      Ögonbindel har jag inte provat, vi har så mörkt i vårt rum att det inte är ett problem. Men kanske det är värt ett försök om sommaren?

      Radera
  2. Tack för tipset på öronproppar. De ska jag verkligen ta och testa. Nog bättre med en storlek mindre proppar.

    Testa ögonbindel när det blir sommar. Hur skönt som helt.

    SvaraRadera