3 maj 2016

Alla viktiga bloggfrågor och -svar i ett inlägg. Varsågod!

1. Så här tänker jag kring vacciner:
Vi har gett våra barn alla vaccin. Jag tycker man ska vaccinera, både för sin egen och för andras skull.  Här har jag skrivit mer om min syn på vaccin.
2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här:
Jag kan absolut förstå lockelsen i att operera om allt man inte älskar hos sig själv. Men jag tror att jag skulle förlora något viktigt om jag gav efter för möjligheten till en quickfix. Hellre jobbar jag med att förändra mitt psyke enligt min fysik, än min fysik enligt mitt psyke. För om min kropp och min hjärna ska tävla med varann hoppas jag att hjärnan vinner.
3. Min sanna åsikt om muminmuggar:
Vi har två, som vi har fått som present. En grön och en gul. De är fina, men jag väljer dem ytterst sällan eftersom de är för små för mig. Det känns lite sent och lite fantasilöst att börja samla nu, tycker jag (haha, om en vecka har jag kanske tre muggar och sen brakar det lös).
4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:
Allteftersom barnen växer blir deras integritet större, och det är som det ska vara. Edda lägger jag ganska ogenerat ut bilder på och berättar anekdoter om, men Lovis och Idun ska inte behöva figurera på nätet utan att veta om det själva, eller utan att kunna välja vad som skrivs. Min blogg var roligare när de var med här, men deras integritet är förstås viktigare än att jag får ha roligt när jag skriver om dem.
5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag:
Jag är definitivt feminist. Och feminismen kan per definition inte gå för långt. Det kan ju inte bli för rättvist, heller.
6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:
Så länge det framgår helt klart att det är ett samarbete är det inga problem. Bloggar med alltför många samarbeten blir snabbt ointressanta. Men ifall bloggaren lyckas presentera produkterna eller tjänsterna på ett intressant och personligt sätt kan det förstås bli hur bra som helst.
7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:
Jag tycker alla ska ha sådant som får dem att känna sig fina, bekväma och nöjda med sig själva. (Jag tycker för övrigt att det är lustigt att det är just färgen rosa som så ofta får agera symbol för att man minsann är genusmedveten. Som om en man med rosa skjorta automatiskt är mer jämställd eller mindre sexistisk än en som inte gillar rosa. Eller som om en kvinna som gillar rosa på något sätt sviker den feministiska agendan.)
8. Dop eller namnfest – vad väljer jag?
Dop, ett lätt och självklart, men ändå genomtänkt val. Caj och jag hör till kyrkan båda två och de här traditionerna är viktiga för oss. Min pappa har döpt alla. (Alla våra barn alltså, inte alla barn i hela världen. Tror jag.)
9. Bloggska – är det ett viktigt språk?
Jag tycker det är oerhört intressant att se hur starkt och gemensamt bloggspråket är bland oss som bloggar. Ibland när jag läser nån annans blogginlägg kan reagera eftersom jag vet exakt från vilken annan bloggare sättet att uttrycka sig härstammar. Eller så kan jag märka på mig själv, när jag skriver, att jag använder nån annans formuleringar. Då får jag tänka om för att inte bli en slentriancopycat. Inget illa med att uttryckssätt sprider sig, men just då det gäller skrivande önskar jag ju förstås att jag låter som mig själv och inte som nån annan. Det är i alla fall spännande att se hur bloggpråket (eller bloggskan då) lever, frodas och sprider sig. 
10. Den berömda bloggfasaden – ska man visa allt i bloggen?
Det finns nog ingen som vill visa allt. Det finns nog ingen som vill läsa allt, heller. Så nä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar