Efter de diskussioner som uppstod på Facebook efter att den här artikeln delats av flera personer har tankarna snurrat. Det verkar som om
flera stör sig på debatten kring frågan. Man uppfattar att målet med motståndet
mot uppdelning i flick- och pojkleksaker är att alla barn skall bli likadana. Man
tror att man som jämställd förälder har misslyckats om man får döttrar som
leker med rosa glitterklänningar och prinsesslott eller söner som gillar bilar
för att de då inte bryter traditionen.
Jag tror det är väldigt ovanligt att jämställdhetsförespråkare försöker tvinga
sina barn att bli något konformt, könsneutralt. Jag tror att man
försöker ge alla alternativ till sina barn istället för ett enbart erbjuda de alternativ som
traditionellt hör ihop med barnets könstillhörighet. Men det här missuppfattas
av någon anledning ofta, debatten ses som överdriven och onödig.
Personligen har jag verkligen inget emot att mina döttrar
leker med dockor, leker sjukhus, eller leker prinsessor. Men att dela in aktiviteter i pojk- och flicklekar begränsar. I fjol kom Lovis hem från dagis och berättade att en av kompisarna förbjudit
henne från att vara pappan i leken, bara för att hon var flicka. I en lek kan
man väl vara vad som helst?
Att Lego kommer ut med ”lego för flickor” innehållande
smalare (!) dockor vars huvudsakliga syfte är att göra sig fina eller pyssla
med omvårdnad gör mig faktiskt upprörd. Observera: det är inget fel med
omvårdnad, det är inget fel med vare sig skönhetssalonger, att sy modekläder
eller att baka cupcakes. Men måste man gå från en extrem (krigarlego) till en
annan (cupcake- och skönhetslego) för att nå alla barn? Eller är artikeln
väldigt vinklad, finns det kanske en massa lego däremellan som inte uppfyller
den där föråldrade uppfattningen om hur en flicka respektive en pojke bör bete
sig? Och hur lätt är det för en pojke i tioårsåldern att önska sig Lego Friends när de uttryckligen är
skapade för flickor?
Det är mycket möjligt att majoriteten av pojkarna beter sig
på ett annat sätt än majoriteten av flickor. (Huruvida det beror på gener eller
på socialt inlärt beteende är en annan diskussion.) Men det finns också en
massa människor som inte uppfyller normen hur en pojke eller
flicka beter sig. Och varje gång man betonar hur en pojke "skall" vara (tuff,
vild, stark men inåtbunden och oartikulerad) eller en flicka (uttrycksfull,
omhändertagande, pysslig men fysiskt svag och lite hjälplös) känner sig de som
inte passar in ännu mera utanför.
Verklig samhörighetskänsla uppstår ofta i små grupper.
Hälften av världens befolkning är en ganska stor grupp, så att försöka skapa
samhörighet utgående från kriterierna pojke eller flicka tror jag är mer
förödande för dem som inte känner igen sig i de klassiska karaktärsdragen för
respektive kön, än vad det är gemenskapande för de övriga. Läs den här texten
så kanske du förstår vad jag menar.
Jättebra formulerat, sådär tycker jag också. Tur att jag får säga det i en mening bara!
SvaraRaderaTAck för inlägget. Så bra skrivet! :) Och artikeln som du länkade till var ju superintressant! Genusmedvetenhet borde definitivt ingå i lärarutbildningen... Kanske det gör det?
SvaraRaderaLinda: Tack! Vad bra att du håller med!
SvaraRaderaMaggie: jo jag gillade också artikeln massor, den visade väldigt konkret på varför det är viktigt att inte falla in i gamla mönster.
Tack Malin för ett superbra inlägg. Just såhär tycker jag också! Mera möjligheter och färre begränsningar åt alla!
SvaraRaderaWord to the mother! Fi fan så bra formulerat.
SvaraRaderaJag håller med i princip, men tycker inte att Lego gör helt fel. Man vänder sig till flickor på (vad de tror är) flickors sätt för att få de mer intresserade av teknik samtidigt som de får hålla på med "flickiga" aktiviteter. Titta på Legos hemsida och se vad de olika karaktärerna har för intressen så är det inte så stereotypt som det låter i artikeln. Sen kan inte jag säga att jag tycker det är rätt sätt heller med tanke på att det är uteslutande mot pojkar och att det blir meta-försök med att göra flickkoncept som ägnar sig åt både pojk- och flickaktiviteter. Det kan ju jämföras med detta hyllade koncept inom genusvetenskapen. Det är visserligen ganska övertydligt men använder sig av samma metod. Jag tycker att det är en intressant problematik att rikta sig mot nya målgrupper och försöka ändra beteenden utan att bli stereotyp i sitt angreppssätt. Det skulle vara intressant att höra hur Lego resonerar runt konceptet.
SvaraRaderaFan vad glad jag blir över din text och artikeln. Så bra sagt!
SvaraRaderaJättebra skrivet!
SvaraRaderaSen är artikeln är nog vinklad så tillvida att det finns en massa lego mellan Friends och rymdkrigare. Lego som inte i mina ögon är könsspecifikt - alla möjliga bilar och båtar och hus och Harry Potter och Cars (för visst gillar både flickor och pojkar Cars? Så är det i alla fall i min bekantskapskrets). Med både manliga och kvinnliga figurer - låt vara att det är rätt stor majoritet manliga figurer. Men å andra sidan kan man fråga sig om en legofigur måste ha långt hår och läppstift för att kunna tolkas som kvinna.
Min son blev förresten överlycklig då han såg Friends-askarna i butiken - äntligen lila legobitar! Så vi kommer säkert att köpa någon ask bara för att få nya färger på våra hus och bilar. Men han är bara tre och han lyckligtvis ingen aning om att det finns något sådant som könsroller.
Intressanta artiklar! Och ja, jag tycker att det är bra att vara medveten och inte köpa allt som marknaden försöker lura i oss och våra barn men många missuppfattar nog debatten, precis som du säger, vilket leder till osäkerhet. Hörde t.ex. om en liten dagisflicka som kom med en ny klänning till dagis varpå dagistanten (som säkert spontant hade tänkt säga "oj vilken fin flicka) utbrast "Oj! Vilken fin... PERSON!"
SvaraRaderaAlldeles synnerligt prima inlägg!
SvaraRaderaSom svar till Maggie kan jag säga att åtminstone barnträdgårdslärarutbildningen har kurser i genuspedagogik. Väldigt bra kurser dessutom, men vad varje enskild studerande tar med sig från dessa är en annan sak.
SvaraRaderaJohanna: Ja! Vi hejar på samma!
SvaraRaderaPeppe: Tack!
Johan: Nå, det är ju aldrig så svartvitt förstås. Egentligen försvann ju en del av legos gränslöshet redan när man medvetet började rikta in sig på pojkar, så obalansen har funnits länge. Samtidigt har jag nu fått reda på att det finns en massa Lego som inte har med krig och tävlingar att göra, och det är ju bra. Jag tycker också att det är en intressant utmaning att göra nya koncept för nya målgrupper utan att det blir könsstereotypt och det är kanske DET jag stör mig mest på här, att man har satt fyra år och många miljoner på att forska i det här och inte kom på något mer revolutionerande än smalare dockor i lila och rosa.
Mia: Tack. Jag tycker artikeln om läraren och klassen är helt fenomenal!
Siv Ö: Precis, det lär finnas en massa lego mellan Friends och rymdkrigare, och det är ju bra. En annan bra sak som en av mina vänner påpekade är att man inte delar in Legoavdelningen i flick- och pojklego på samma sätt som med andra leksaker, vilket gör att barnen själva sällan tänker på legot i termer av flick-/pojklego. Lovis och Idun älskar Cars, och jag tror absolut att de skulle leka med alla sorters lego.
Sandra: hahaha oj vad jag skrattade åt din berättelse om dagistanten. Men jag förstår henne, det är jättelätt att bli osäker, också när man tror att man vet vad man tycker. Om man alltid i första hand tänker på att vara politiskt korrekt slutar det med att man bara tassar omkring på tå och det är ju megajobbigt.
Smilla: tackar och bockar!
Anonym: hurra för genuspedagogik i barnträdgårdslärarutbildningen
Hej, tror inte att jag kommenterat tidigare, men tittar in här ibland och läser. Tack för en intressant blogg!
SvaraRaderaSnubblade över en ljuvlig gammal lego-annons idag och tänkte genast på ditt blogginlägg :)
http://www.swiss-miss.com/2012/03/what-it-is.html
/Anja
Hej Anja! Vad kul att du läser, tack för det! Den där legoannonsen representerar precis det som jag trodde att lego var, men jag hade tydligen fel. Eller jag hänger snarare inte riktigt med i utvecklingen.
SvaraRaderaDen är hursomhelst ljuvlig :)
Tangerar väl ämnet: Passar på att göra reklam för en kväll på temat Jämställdhet på dagis som ordnas må 19.3. kl 18.30 vid BI i Jakobstad.
SvaraRaderaArrangör bla Svenska Kvinnoförbundet. Föreläser gör Sanna Sundell från Folkhälsan.